Menu

Trolejbusy dále zlevňují. Škoda míří k vítězství v Bratislavě

Trolejbus Škoda 27 Tr v Ústí nad Labem. Místní DP má celkem 9 parciálních trolejbusů tohoto typu, každý za zhruba 17 mil. Kč. Nyní se v Bratislavě stejný typ prodal za částku o více než 3 miliony nižší. (foto: Petr Bystroň)
Trolejbus Škoda 27 Tr v Ústí nad Labem. Místní DP má celkem 9 parciálních trolejbusů tohoto typu, každý za zhruba 17 mil. Kč. Nyní se v Bratislavě stejný typ prodal za částku o více než 3 miliony nižší. (foto: Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 09. 2021 17:18
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Nový cenový rekord padl ve výběrovém řízení na dodávku 23 kloubových parciálních trolejbusů pro Dopravný podnik Bratislava (DPB). Nedávno uzavřené výběrové řízení vyhrála Škoda Electric, která porazila libchavský SOR. Oba výrobci přitom nabídli výrazně nižší cenu, než byla odhadovaná hodnota zakázky. Zatímco SOR Libchavy chtěl za 23 kloubových vozů 13,34 mil. € (cca 14,7 mil. Kč za vůz), plzeňská Škoda Electric nabídla jeden vůz v přepočtu za pouhých 13,69 mil. Kč (celkem za 12,4 mil. €). Odhadovaná hodnota zakázky přitom činila 18,78 mil. €, takže počítala s částkou takřka 21 mil. Kč za jedno vozidlo.

Bratislavský DP vypsal trojici výběrových řízení (sólo, kloubové a tříčlánkové) v dubnu letošního roku. Dvě z nich již uzavřel, a sice na nákup tříčlánkových vozů a klasických kloubových trolejbusů. V obou se z vítězství raduje plzeňský výrobce, který má zajistit montáž výzbrojí do karoserií polského Solarisu.

I soutěž na kloubové trolejbusy se přitom neúměrně protahovala, protože bratislavský DP nastavil parametry výběrového řízení původně tak, že se proti tomu začali další potenciální dodavatelé bouřit. Výtky směřovaly především ke zvolenému hodnocení technických kritérií, které podle oponentů upřednostňovaly jednoznačně provedení karoserie vozů „Trollino“, přičemž hodnoceny byly prapodivně parametry v rozdílech milimetrů nepřinášející žádné zlepšení ani pro dopravce, ani pro cestující, jen „náhodně“ zvýhodňující určité provedení na trhu. Teprve ve chvíli, kdy se problém dostal až ke slovenskému antimonopolnímu úřadu (ÚVO; Úrad pre verejné obstarávanie), byly podmínky ještě před vynesením rozhodnutí změněny v rámci všech tří soutěží tak, že jediným hodnoticím kritériem zůstala pouze cena a problémové body ze soutěže zmizely.

Výrobci, kteří tak chtěli v soutěži uspět, se museli snažit mnohem více zabojovat s cenou, což se podle očekávání odehrálo. Během dvou let, kdy se na českém a slovenském trhu začala objevovat konkurence, klesly ceny nových trolejbusů v některých případech o celou čtvrtinu. Cena, s níž v Bratislavě uspěla Škoda Electric, je nižší, než za jakou byly v minulosti do některých tendrů nabízeny stejným výrobcem sólo parciální trolejbusy. Výrazné snížení cen přispívá ke zlepšení celkové ekonomiky provozu trolejbusů, které tak jsou nejen nejekologičtějším, ale také nejlevnějším „elektrobusem“ na trhu. To by snad mohlo dopomoci jejich dalšímu rozvoji.  

Ačkoli výsledky bratislavské soutěže na nové trolejbusy, s jejichž spolufinancováním má pomoci EU, jsou již známy, k podpisu smlouvy s ohledem na běžící odvolací lhůty prozatím nedošlo.  

Podobné články