Menu

Trolejbusy Škoda s karoserií SOR poprvé zamíří do Německa

První trolejbus Škoda 33 Tr se usídlil v Teplicích, které jej pod ev. č. 221 přivítaly v roce 2019. Další vozy tohoto typu se do provozu dostanou až letos v Českých Budějovicích. (foto: Matěj Stach)
První trolejbus Škoda 33 Tr se usídlil v Teplicích, které jej pod ev. č. 221 přivítaly v roce 2019. Další vozy tohoto typu se do provozu dostanou až letos v Českých Budějovicích. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
18. 03. 2025 18:51
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost Škoda Electric poprvé uspěla v Německu ve výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů. V opakované soutěži na dodávku nových trolejbusů pro Esslingen porazila Solaris Bus & Coach a švýcarský HESS. Sama bude stavět vozidla na platformě modelu SOR TNS, tj. coby typy Škoda 32 a 33 Tr.

Výběrové řízení na dodání původně 46 parciálních trolejbusů pro Esslingen, který přitom dnes provozuje jen deset trolejbusů, bylo vypsáno a uzavřeno již v roce 2022, kdy byl vítězem označen belgický Van Hool, jenž měl dodat své vůbec první trolejbusy postavené na platformě řady A. Na jaře 2024 ale Van Hool skončil v insolvenci a nakonec zcela zbankrotoval, aniž by stihl dodat byť jen jediný vůz, přičemž objednávka u Van Hoolu mezitím narostla na 52 vozů.

Esslingen se navzdory špatné zkušenosti rozhodl svou strategii elektrifikace veřejné dopravy za využití parciálních trolejbusů neměnit a dne 23. 12. 2024 vypsal novou soutěž, v níž oproti té původní udělal několik změn, které mj. usnadnily právě účast Škody se SORem (původní zadání z roku 2022 např. neumožňovalo dodat vozidla o délce 18,75 m, což participaci vozidel řady TNS vylučovalo, zadavatel se však nově pokoušel dosáhnout – vzhledem k situaci na trhu – co nejširšího okruhu účastníků).  

Fixně se nadále počítalo s dodáním 46 trolejbusů, dalších 15 článkových mělo být možné přikoupit v rámci opce, přičemž z ní má být ihned šest kusů uplatněno (celkem by tedy mělo být dodáno 40 článkových a 12 sólo vozů a opčních kusů zůstane už jen devět). Po uplynutí doby na podání nabídek (3. 3. 2025) předložili závazné nabídky výrobci Škoda Electric, Solaris Bus & Coach a HESS. Uvedené pořadí pak kopíruje i umístění jednotlivých výrobců v konečném hodnocení.

Škodovka měla nabídnout vozidla za částku 41,425 mil. € (cca 1,056 mld. Kč), což představuje jeden z jejích největších jednorázových kontraktů na trolejbusy. Ceny dalších účastníků nebyly zveřejněny, byť v případě Solarisu se jí lze dopočítat, neboť se uvádí, že jeho nabídka byla o přibližně 7,4 % vyšší (což by znamenalo 44,49 mil. €/zhruba 1,134 mld. Kč) než cena výrobce s okřídleným šípem ve znaku, čímž je v rámci zprávy zadavatele odůvodňováno, proč nebyla cena plzeňského producenta považována za nepřiměřeně nízkou.

Po odevzdání nabídek proběhlo ještě závěrečné jednání s dodavateli, načež byla nabídka Škody Electric označena za nejvýhodnější. K podpisu smlouvy nicméně prozatím nedošlo. Pro Škodu jde o první úspěch na trhu s trolejbusy v Německu (pomineme-li dodávky z období před rokem 1989 realizované ještě přes Škodu Ostrov), významná bude tato reference i pro SOR, který sice do Německa v posledních letech dodává své autobusy (každoročně jde o desítky kusů), avšak pouze jedné dopravní skupině.

Připomeňme, že v listopadu 2022 se jeden 12m parciální trolejbus Škoda 32 Tr objevil v Německu na prezentaci, nikoli však v Esslingenu, ale v Solingenu, kde byl dne 8. 11. 2022 testován v režimu bez cestujících teplický vůz ev. č. 510 (dnes 124).   

Podobné články