Menu

Trolejbusy v Avellinu příští týden?

Trolejbusy jsou garážované u dopravce Air Campania. Na snímku vidíme včerejší výpravu do zkušebního provozu. (foto: ITV Online)
Trolejbusy jsou garážované u dopravce Air Campania. Na snímku vidíme včerejší výpravu do zkušebního provozu. (foto: ITV Online)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
06. 12. 2022 17:38
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Včera, 5. 12. 2022, začala série dennodenních zkoušek trolejbusů na cca 11 km dlouhém jednosměrném okruhu v Avellinu, a to bez cestujících. Tyto zkoušky mají trvat nejméně do soboty a mají být předzvěstí zavedení komerčního provozu, jenž je slibován od pondělí 12. 12. 2022. Provoz by přitom navzdory vzletnému jménu nového systému –⁠ „lehké metro“ –⁠ neměl být nijak revoluční, koncesovaný dopravce, Air Campania, který jej má zajišťovat ve zkušební době 6 měsíců, totiž uvedl, že trolejbusy budou jezdit jen od 7.30 do 17.00. 

Včerejší první den zkoušek, které mají vést především ke stanovení konečných jízdních řádů, přitom nedopadl vůbec dobře: ukázalo se totiž, že navzdory dopravním opatřením, jež musela radnice dodatečně přijmout v tomto roce, a navzdory tomu, že je trať jen jednosměrná a částečně řešená coby od okolního provozu separovaná trasa, bylo zjištěno, že trolejbusy vlivem silné automobilové dopravy, neukázněných řidičů a vybraných stavebních prací často jely krokem, nebo stály v kolonách. V průměru tak zvládly 11km okruh za 43 minut. Jak uvádí místní média, kdyby už trolejbusy vozily cestující, mohla by být cestovní doba i dvojnásobná.

Trolejbus dne 5. 12. 2022. (foto: Telenostra)

Nejhorší situace je ve východní polovině okruhu, kde se nachází centrum a také železniční stanice, u které se trolejbusy otáčejí. Trolejbusy v této oblasti totiž nemají téměř žádný preferenční úsek, nicméně ani existence preferenčních úseků některé řidiče aut neodradí od toho, aby do nich vjížděli, což nutí řidiče trolejbusů brzdit. V užších ulicích po trase jsou dále problémem velké počty zaparkovaných aut, přičemž mezi nimi jsou hojně zastoupena i ta, jež jsou zaparkována bez povolení. Městská policie sice bude hříšníky vychovávat, avšak odstranit dlouholetou tradici bezuzdného parkování bude během na dlouhou trať. I tak nebyl včerejšek hodnocen dopravcem Air Campania špatně, trolejbusy okruh totiž opakovaně projely. Jsou tu ovšem dvě „ale“: nasazena byla včera jen čtyři vozidla z 11, přičemž jedno z nich muselo kvůli poruše na elektrické výzbroji dojezdit na naftu. Druhým „ale“ budiž fakt, že ve zbývajícím počtu 7 vozů jsou některé, jež nemohou ani vyjet, ať už kvůli chybějící revizi nebo potřebě dokoupit náhradní díly. Vypadá to tedy, že pokud se trolejbusy v Avellinu příští týden skutečně rozjedou, budou cestovní doby dlouhé a nabízené intervaly taktéž, nemluvě pak o bizarním ukončení provozu trolejbusů už v 17 hodin. Radnice se nicméně dušuje, že bude provoz po prvním pololetí činnosti vyhodnocovat a navrhne případné změny. 

Podobné články