Menu

Trollina z Tych budou sloužit v Szegedu a Gdyni

Trolejbus Solaris Trollino 12 DC R ev. č. 003 vznikl v roce 2006 zástavbou nové stykačové výzbroje do karoserie od Solarisu. Montáž si provedl sám dopravce. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Solaris Trollino 12 DC R ev. č. 003 vznikl v roce 2006 zástavbou nové stykačové výzbroje do karoserie od Solarisu. Montáž si provedl sám dopravce. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
04. 05. 2022 18:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Provozovatel trolejbusové dopravy v polských Tychách, Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT), zařadil do provozu nové trolejbusy Solaris Trollino 12 Electric, které ve vozovém parku nahradily nejstarší vozy téhož výrobce. Pět vyřazených trolejbusů Solaris Trollino 12 AC a Trollino 12 DC R ovšem neputovalo do kovošrotu, ale dočká se dalšího využití ve službách nových dopravců.

Trojici trolejbusů Trollino 12 DC R původních ev. č. 003, 007 a 011 z let 2006 a 2008 převezme dopravce v polské Gdynii. Ten však trolejbusy nehodlá nasazovat do pravidelného provozu s cestujícími, ale pouze jako služební, a to především v zimních měsících pro strhávání námrazy. Trolejbusy totiž nejsou vybaveny tranzistorovou elektrickou výzbrojí, jimž obvykle jízda na námraze dělá problémy, ale stykačovou výzbrojí, identickou, jaká se dříve používala v trolejbusech Jelcz. Toto řešení pohonu bylo ve své době – vezmeme-li v úvahu, že poslední vůz ev. č. 011 byl smontován až v roce 2008 – již značně archaické, jenomže Tychy v dané době řešily nedostatek finančních prostředků na nákup nových vozidel, a tak se spokojily s možností montáže trolejbusů ve vlastních dílnách za využití co nejlevnějších vstupních komponentů. Ačkoli se někdy uvádí, že výzbroje měly být použity z vyřazených trolejbusů Jelcz, nebylo tomu tak. Šlo sice o typově identické provedení, ale nově dodané.

Další dva trolejbusy, ev. č. 005 a 006, byly do Tych dodány v letech 2004 a 2005 jako zcela nové, přičemž jejich výrobu pro Solaris zajistil Dopravní podnik Ostrava ve spolupráci s firmou Cegelec, jež pro vozidla dodávala asynchronní výzbroj z řady TV Europulse. V tomto případě šlo naopak ve své době o technicky velmi vyspělá vozidla, která v provozu vynikala mimořádnou spolehlivostí, jejímž dokladem může být fakt, že za celou dobu provozu byl proveden na elektrické výzbroji obou vozidel jen jediný servisní zásah. Trolejbusy ovšem nejsou zcela identické – jeden využívá čtyřpólový a druhý šestipólový asynchronní motor, takže pro každý musí existovat i odlišná verze řídicího softwaru. Tyto dva trolejbusy by měly zamířit do maďarského Szegedu, který na jejich odkup podal nejlepší nabídku. Na rozdíl od vozů určených pro Gdyni by měly oba trolejbusy v Maďarsku projít dílčí opravou, načež má dojít k jejich zařazení do běžného provozu s cestujícími.

V Szegedu půjde o druhý nákup ojetých trolejbusů Solaris Trollino 12 AC. Již v roce 2018 zakoupil dopravce nejprve čtyři trolejbusy z roku 2006 od Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, o rok později k nim přibyl i poslední pátý vůz (u nějž se původně zvažovalo ponechání coby záložního, k čemuž byl trolejbus v Chomutově krátce dokonce opětovně osazen odbavovacím systémem). Pětice ex-chomutovských vozů prošla v Szegedu opravou a dočkala se i dosazení klimatizace salónu cestujících. V Szegedu nesou ev. č. T-870 až T-874. Oproti pořízeným trolejbusům z Tych mají tyto vozy modernější karoserii tzv. III. generace.

Podobné články