Menu

Turecké tramvaje vyrazily do provozu v Olsztyně

Slavnostní prezentace vozidla Durmazlar Panorama před uvedením do provozu. (foto: Město Olsztyn)
Slavnostní prezentace vozidla Durmazlar Panorama před uvedením do provozu. (foto: Město Olsztyn)
Stáhnout PDF
Tramvaje
14. 06. 2021 18:31
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V polském Olsztyně se konečně podařilo převzít a do provozu uvést tramvaje tureckého výrobce Durmazlar. Dne 14. 6. 2021 byly do provozu slavnostně zařazeny první dva vozy ev. č. 3015 a 3016, které přitom byly dodány již v loňském roce (první vůz dokonce už v únoru 2020). Problémy s přebíráním vozidel ovšem způsobily, že se zařazení tramvají do ostrého provozu neúměrně natahovalo. Poslední sporné body měly být vyřešeny teprve v pátek 11. 6. 2021. Neznamená to ale, že by tramvaje byly dodány v souladu s podepsanou smlouvou, pouze už neexistovaly legislativní překážky, pro které by tramvaje nebylo možné do provozu nasadit.

Vozidla Panorama byla objednána v roce 2018, a to na základě vítězství ve výběrovém řízení, v němž byl Durmazlar jediným účastníkem. Celkem se dopravce zavázal odebrat 12 vozů, na dalších 12 poté může uplatnit ještě opci. Tramvaje měly dopomoci v první etapě především doplnit stávající flotilu vozového parku, která byla od roku 2015 tvořena 15 vozy Solaris Tramino, což se ukázalo krátce po otevření provozu jako nedostatečný počet (důsledkem byl omezení intervalu na lince č. 3 k univerzitě, čímž zde tramvaj nikdy nenaplnila očekávaný potenciál a v době Covidu-19 byl její provoz dokonce zcela zataven, což je stav, který trvá doposud). Nákup nových vozidel byl tak nutností již od prosince 2015, kdy byl provoz tramvají v Olsztyně slavnostně otevřen. Město skloňovalo několik možných scénářů, nakonec ale zvolilo variantu nákupu většího počtu vozidel, a to včetně opce, kterou by bylo možné využít v souvislosti s plánovaným prodloužením o délce 6 km, na nějž se mimochodem podařilo dne 2. 6. 2021 podepsat (po více než roce nejrůznějších odvolání) smlouvu.

V provozu s cestujícími jsou prozatím dva ze čtyř dodaných vozů. Celá 12ks flotila by měla být kompletní koncem léta. (foto: Město Olsztyn)

Toto prodloužení by mělo být podle plánu dokončeno v srpnu 2023 a lze předpokládat, že Olsztyn vzhledem k časové tísni opci využije (má na to čas do konce roku), přestože tramvaje neodpovídají původním požadavkům (poptávána byla například vozidla s otočnými či dynamicky otočnými podvozky, Panorama od Durmazlaru je však reprezentantem typu s podvozky pevnými) a lze předpokládat, že nedodržení parametrů výběrového řízení bude mít pro dodavatele ještě dohru.  

První dva vozy byly uvedeny do provozu až 14. 6. 2021 s tím, že první vůz vyjel v 11:41, druhý poté ve 13. hodin. Tramvaje jsou prozatím nasazovány jen na linku číslo 2. Oproti Traminům od Solarisu jsou totiž delší (o 3,2 m), takže se nevejdou na současnou provizorní konečnou zastávku Wysoka Brama, na níž končí linka číslo 1.

V Olsztyně se fyzicky kromě dvou již provozních vozů nacházejí ještě další dvě tramvaje, z pátku na sobotu je poté očekáván příchod v pořadí pátého vozu a do konce června by měl dorazit i šestý vůz. Všech 12 tramvají, z nichž každá vyjde dopravce na 8,99 mil. zlotých (cca 54 mil. Kč), by mělo být ve městě do konce srpna 2021.  

Podobné články