Ruský Uljanovsk ležící na řece Volze a mající více než 600 tisíc obyvatel se má brzy dočkat nových tramvají, a to poprvé po téměř 10 letech. Místní dopravní podnik Ul’janovskelektrotrans ve spolupráci s Agenturou státních nákupů Uljanovské oblasti (Агентство государственных закупок Ульяновской области) poptávají na 10letý leasing 29 tramvajových vozů, které mají být servisovány ze strany dodavatele po tutéž dobu. Leasing má v sobě zahrnovat i pojištění vozů. Po uplynutí leasingu by měly vozy zůstat v majetku dopravce.
Tramvaje budou muset mít minimální délku 16 m a minimální šířku 2,5 m, dále musí být 100% nízkopodlažní. Očekávaná hodnota kontraktu je 2 600 762 998,75 rublů, což je skoro 783 mil. Kč, tj. cca 27 mil. Kč na jednu tramvaj.
Zájemci dostali na předložení nabídek jen 14 dní, protože konečným datem je 12. srpen 2020, a elektronická aukce proběhne už 14. srpna 2020.
Nové vozy mají být přitom dodány následovně:
- 10 vozů do 1. října 2020,
- 10 vozů do 1. prosince 2020,
- 9 vozů do 29. prosince 2020.
Uljanovsk soutěží nové tramvaje opakovaně. První dva tendry na leasing 29 a 41 vozů téže velikosti byly vypsány v únoru 2020 bez zajištěného spolufinancování z federálního rozpočtu. Protože nepřišla žádná nabídka, byly tendry na konci března 2020 zrušeny, navíc kvůli koronaviru bylo zjištěno, že by stát potřebné peníze do Uljanovsku na nové tramvaje v přepočtené očekávané hodnotě zhruba 1,8 mld. Kč stejně neposlal. Dne 10. července 2020 byl vypsán nový tendr v hodnotě 1,656 mld. rublů na leasing 20 nových tramvají, ten byl ale zrušen už 22. července 2020 s tím, že je nutné změnit podmínky tendru a navýšit počet vozidel na 29. Dne 27. července 2020 se pak vypsal právě běžící tendr.
Pokud se nové tramvaje podaří konečně vysoutěžit, je prakticky jasné, že dodavatelem nových vozů bude PK „Transportnyje Sistěmy“ a nové vozy budou zřejmě typu 71-911EM (zvaný „Lvíček“). Tento typ byl ostatně fotograficky prezentován v Uljanovsku už v únoru 2020 a nyní bylo zmíněno, že do města mají dorazit moderní vozy, které jsou podobné těm, jež už jezdí v Moskvě a Petrohradě, přičemž existuje jen jeden výrobce, který nyní dodává do obou těchto měst nové tramvaje, a tím je právě PK „TS“, a Lvíčci jsou Vi’tjazům-M podobní nejvíce. Daný tendr je však tak jako tak s ohledem na velmi šibeniční dodací lhůty i krátkou dobu trvání výběrového řízení šit na míru předem vybranému výrobci.
Není to ovšem jediný „problém“, který se k tendru váže. Ten druhý je ten, že uljanovská tramvajová síť z větší části připomíná lehčí tankodrom a tramvaje se po místních kolejích často plíží krokem. 129km dlouhá síť (obousměrně) je obnovována velmi pomalým tempem (okolo 2 až 2,5 km kolejí za rok v posledních čtyřech letech, předtím téměř vůbec), což vůbec nestačí. Nové vozy tak zřejmě nebudou nasazovány plošně, aby nepřišly k předčasné újmě, protože vykolejení nejsou v Uljanovsku úplně neobvyklým jevem. Město nicméně v souvislosti s příchodem nových tramvají plánuje navýšit tempo obnovy infrastruktury na až 7 km kolejí za rok, byť ani to není úplně žádoucí tempo. Na druhou se Uljanovsk stal součástí připravovaného pilotního federálního programu, díky kterému by měla být významně spolufinancována nejen obnova vozového parku, ale i infrastruktury, včetně deponovacích zařízení, proto si je třeba ještě nějakou dobu počkat na to, jak se obnova místního provozu bude nakonec vyvíjet.
Dodejme, že momentálně je v parku Ul’janovskelektrotransu téměř 190 tramvají, z nichž je nyní provozuschopných jen něco málo přes 130. Pouze tři desítky tramvají jsou starší méně než 20 let, zatímco přes 130 vozidel ještě pamatuje sovětské časy, a průměrné stáří parku už dosáhlo 27 let. Pro město tak nákup 29 sólo tramvají představuje daleko menší pomoc než v případě původně plánovaného počtu 70 vozidel. Nezbývá tedy než doufat, že se brzy najdou prostředky na další nové tramvaje.
(Starší reportáž z Uljanovsku viz zde).