Menu

UMBRELLA CITY LINES zařadila první krátké Setry S 510 LE

První zařazená Setra S 510 LE ev. č. 7403 opouští v pondělí 23. 12. 2024 Zvoli. Podobně jako u vozů klasické délky byl i v tomto případě kontroverzní lakovaný sloupek za zadními dveřmi zahrnut do červeného pruhu, který neotřelý designový prvek dále zvýrazňuje. (foto: Matěj Stach)
První zařazená Setra S 510 LE ev. č. 7403 opouští v pondělí 23. 12. 2024 Zvoli. Podobně jako u vozů klasické délky byl i v tomto případě kontroverzní lakovaný sloupek za zadními dveřmi zahrnut do červeného pruhu, který neotřelý designový prvek dále zvýrazňuje. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
24. 12. 2024 17:06
Matěj Stach
2 minuty čtení

Daimler Buses v končícím roce 2024 završil produkci modelové řady Setra MultiClass 400 LE, jíž ve výrobním programu nahradilo „pětistovkové“ provedení, které je vedle tradičních délkových variant nabízeno také v podobě 10,51 metru dlouhého vozu S 510 LE. Jeho prvním tuzemským zákazníkem se stala společnost UMBRELLA CITY LINES, která od 1. 12. 2024 převzala na příští dekádu provoz v oblasti D7 – Dolnobřežansko v rámci systému Pražské integrované dopravy (PID). Čtveřice autobusů je určena pro provoz na lince 445, jež spojuje Jílové u Prahy se Zvolí, Vraným nad Vltavou a Březovou-Oleškem.

Zatímco první ze Seter S 510 LE zasáhla do provozu teprve v pondělí 16. prosince 2024, autobusy S 515 LE ve standardní dvanáctimetrové variantě jezdí na linkách PID od začátku provozu pod novými smlouvami hned u tří dopravců v celkovém počtu 23 exemplářů.

Vůbec první 12m vůz zařadila společnost TO EUROPE zajišťující subdodávky pro ČSAD Střední Čechy už 30. srpna 2024, kdy pod ev. č. 1241 na linky začala vypravovat jeden z autobusů z ověřovací série, který byl předtím v České republice využíván jako předváděcí. Zmíněná firma zkraje září přidala ještě vůz ev. č. 1247, následovaný ještě dvěma stroji ev. č. 1242 a 1248. Když je řeč o Setrách, nesmí samozřejmě chybět ani holding ICOM transport. Dopravce ČSAD Benešov pod něj spadající si první Setru S 515 LE ev. č. 7915 nadělil na začátku listopadu (s prvním vypravením 5. 11. 2024) do Vlašimi, aby ji od prosince přesunul do nově vzniklé provozovny Mníšek pod Brdy (oblast A4 – Mníšecko), kam přidělil i další vozy ev. č. 7916 a 7917. Konečně největší flotilu příměstských „pětistovkových“ Seter uvedla do provozu UMBRELLA CITY LINES, která zařadila celkem 16 vozů ev. č. 7411–7426, jež nasazuje v rámci oblasti D7 – Dolnobřežansko na linky 333, 341, 445 a 762.

Pohled na zadní partie vozu, které do značné míry připomínají autobusy sesterského Mercedesu-Benz. Snímek byl pořízen v obci Březová-Oleško. (foto: Matěj Stach)

Jak už jsme předeslali, UMBRELLA CITY LINES pořídila pro provoz v Pražské integrované dopravě také čtyři kratší vozy S 510 LE – mimochodem téměř první sériově vyrobené. Autobusy dosahují délky 10 510 mm, jsou široké standardních 2 550 mm a vysoké potom 3 365 mm. Pohání je nejsilnější dostupný motor OM 936 LA.6GE-01 o výkonu 260 kW spřažený s automatickou převodovkou, který je pouze jedním z prvků nadstandardní výbavy, jež u těchto konkrétních vozů zahrnuje třeba 360stupňové kamery, druhou generaci systému Preventive Brake Assist, přední ochranu proti podjetí či přípravu na tažné zařízení. Řidiči ocení klimatizovanou sedačku ISRI od společnosti ISRINGHAUSEN, zato na cestující z nadstandardních prvků čekají USB porty pro nabíjení příruční elektroniky. Každý z autobusů pojme celkem 76 osob, pro které je připraveno 31 pevných sedadel vybavených bezpečnostními pásy, jež jsou doplněna o dva sklopné sedáky.

Nad pravým předním podběhem se u modelu S 510 LE vždy nachází palivová nádrž, přičemž toto provedení je připraveno také pro ostatní varianty pro případ, že by chtěl zákazník autobus v přední části bez podest. (foto: Matěj Stach)

Autobusy Setra S 510 LE na domovskou linku 445 se čtyřmi pořadími postupně vyjíždějí pod ev. č. 7401–7404. Jako první do provozu zasáhl už v pondělí 16. 12. 2024 vůz ev. č. 7403 (pořadí 445/16), ke kterému se o týden později přidala sestra 7402 (pořadí 445/15). Zbylé dva autobusy zatím na svou premiéru čekají, což na dalším z pořadí linky 445 vede už čtvrtým týdnem k zajímavé provozní situaci, kdy je obsluhováno zelenou Setrou S 415 LE business ev. č. 425 přechodně staženou z Ústeckého kraje. Na linkách Pražské integrované dopravy vypomáhají také dva šedé vozy S 416 LE business (ev. č. 33221 a 33223), které jinak společnost nasazuje např. při výlukách na železnici. Včasným zprovozněním flotily pěti článkových autobusů Mercedes-Benz Citaro GÜ ev. č. 7451–7455 naopak UMBRELLA CITY LINES předešla nutnosti přechodně si od dopravce ČSAD POLKOST vypůjčit autobusy značky MAN, o čemž se v kuloárech ještě v průběhu listopadu hovořilo.

Podobné články