Menu

Uruguayská metropole se má dočkat vlakotramvají

Stadler Citylink pro Karlsruhe. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Jivee Blau)
Stadler Citylink pro Karlsruhe. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Jivee Blau)
Stáhnout PDF
Tramvaje
15. 02. 2025 18:48
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Nová uruguayská vláda vzešlá z podzimních voleb slibuje, že do konce svého funkčního období (tj. do čtyř let s tím, že k moci nastoupí od 1. 3. 2025) vznikne v Montevideu tramvajová trať, resp. vlakotramvajová, a to na základě dlouho připravovaného a diskutovaného projektu.

Navrhovaná trať má mít délku 35 km a spojovat centrum Montevidea s částí El Pinar na pobřeží východně od metropole. Úvodní studii pro město vypracovalo konsorcium tří společností – Stadler Rail Valencia, Stiler a Saceem, přičemž v současné době pracují téže subjekty na studii proveditelnosti, a to na vlastní náklady.  

Na trase by mělo být celkem 33 zastávek, přičemž náklady jsou odhadovány na zhruba 500 mil. amerických dolarů (cca 12,2 mld. Kč). Předpokládá se, že financování by proběhlo v režimu PPP (Public-Private-Partnership) s tím, že licence na projekt, stavbu a provoz by byla udělena na 25 až 30 let. Dodavatel by měl vzejít z „transparentního výběrového řízení“

Trať by měla být obsluhována vozidly odpovídající vlakotramvajím (která má dnes příhodně v nabídce v podstatě jako jediný ze světových výrobců právě závod Stadleru ve Valencii), a to přesto, že v rámci první etapy se vůbec s přechodem na železniční tratě nepočítá. Do budoucna by však mělo být možné dosáhnout prodloužení a pokrytí větší oblasti napojením na stávající hlavní železniční tratě, jde ovšem o výhled bez jasnější vize.

Kromě vlakotramvají byl v říjnu 2024 představen i alternativní projekt BRT (Bus Rapid Transit) linek z dílny místního Centra pro ekonomický výzkum (navzdory honosnému názvu nejde o státní organizaci). Navrženy byly dvě trasy – jedna o délce 30 km, jež by prakticky kopírovala trasu (vlako)tramvaje a obsloužila by celkem 48 zastávek, druhá by měla zastávek 41 a délku 23 km. Celkové náklady byly vyčísleny na 528 mil. € (zhruba 12,87 mld. Kč). Hlavní atraktivita měla spočívat v tom, že za srovnatelné peníze mohou vyrůst dvě rychlé autobusové trasy namísto jediné kolejové. Tento záměr byla ale v lednu 2025 na vládní úrovni odmítnut s tím, že bude dále sledována jen varianta vlakotramvají.

Šance na vybudování pětatřicetikilometrové trasy v rámci funkčního období nově nastupující vlády jsou ovšem přes sliby politiků v lokálních podmínkách jen těžko představitelné. Jen na studii proveditelnosti se v současné době pracuje již takřka dva roky.  

Podobné články