Menu

V anglickém Birminghamu stáhli z provozu tramvaje CAF

V Birminghamu se v současné době nachází 30 tramvají CAF Urbos 3, v provozu jich je však jen 21, protože devět nejnovějších vozů cestující dosud nesvezlo. (foto: Elliott Brown)
V Birminghamu se v současné době nachází 30 tramvají CAF Urbos 3, v provozu jich je však jen 21, protože devět nejnovějších vozů cestující dosud nesvezlo. (foto: Elliott Brown)
Stáhnout PDF
Tramvaje
25. 11. 2021 23:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Již podruhé v průběhu letošního roku došlo k odstavení celé flotily tramvají provozovaných na meziměstské lince Birmingham – Wolverhampton, která je označována jako West Midlands Metro. Důvodem jsem praskliny v konstrukci podvozků. Linka, pro níž bylo dodáno od španělského CAFu celkem 21 pětičlánkových vozů Urbos 3, musí být nahrazena autobusy.

Meziměstská trať o délce více než 20 km byla do provozu uvedena v roce 1999, přičemž původní flotilu tvořily vozy italského výrobce Ansaldo Breda. Vozidla typového označení T-69 se však v provozu dlouho neudržela a už v roce 2012 byl vybrán jejich nástupce v podobě tramvají CAF Urbos 3, které postupně během let 2014 až 2015 nahradily všech 16 italských tramvají. Kontrakt počítal s možností dodání 19 vozů a dalších 5 opčně. Z opce však byla využita nakonec jen možnost nákupu dvou vozů, takže celkový počet pořízených tramvají se zastavil na čísle 21. V roce 2019 ale španělský producent získal další kontakt, tentokrát na až 50 vozů (21 fixně + 29 opčně), které mají sloužit pro zajištění provozu po dokončení plánovaných prodloužení sítě. Dodávky těchto tramvají byly zahájeny v průběhu letošního roku.

Již v červnu 2021 byly na jednom z vozů z dodávky z let 2014–15 objeveny praskliny na krajních podvozcích, což vedlo z preventivních důvodů k odstavení všech 21 vozů vyrobených v letech 2012–2015 (přestože první vůz byl do provozu zařazen až v roce 2014, do Birminghamu byl dodán již na podzim 2013, přičemž se u něj někdy uvádí jako rok výroby letopočet 2012, jindy 2013, pozn. autora). Červnová odstávka nicméně trvala jen čtyři dny a tramvaje se opět po provedených revizích vrátily do provozu. V listopadu se však praskliny objevily znovu, a tak bylo od 13. 11. 2021 opět všech 21 vozů staženo. Ve městě se sice nachází již dalších devět vozů z nové dodávky (tedy z objednávky z roku 2019), ty ale prozatím nezasáhly do provozu. Jejich rychlé zprovoznění by mělo pomoci k tomu, aby bylo možné provoz tramvají alespoň částečně obnovit. Devět vozidel ale pro pokrytí denní vypravenosti nebude postačovat (špičková vypravenost je totiž přesně dvojnásobná).

Podle dosud provedených kontrol na vozidel bude nutné provést „rozsáhlejší úpravy“, což si má vynutit odstavení vozidel na minimálně 4 týdny. Provozovatel přitom na opravách spolupracuje intenzivně s dodavatelem vozidel. Odstávka si každopádně vynutí odložení zahájení provozu na dvojici nových prodloužení trati, která vyšla na 68 mil. liber (cca 2 mld. Kč), z nichž jedno o délce 800 m vede do centra Wolverhamptonu a druhé o délce 1,3 km prodlužuje trať na opačné straně směrem ke konečné Edgbaston. Oba úseky by tak měly být otevřeny až v roce 2022.

Anglická média si přitom všímají toho, že problémy tramvají značky CAF nemají být zcela výjimečné. Podobné či identické problémy se měly objevit například v srbském Bělehradě, francouzském Besançonu, anebo v australském Sydney. U protinožců se předpokládá, že odstávka 12 zde dodaných vozů může trvat až 18 měsíců (ostatně některé trhliny mají mít délku až 30 cm). Z preventivních důvodů zde byly tramvaje odstaveny počátkem listopadu, což si vynutilo nahradit autobusy v celé délce jednu ze zde provozovaných tramvajových linek (City – Dulwich Hill). 

Podobné články