Menu

V Břeclavi vyjely do provozu autobusy SOR NSG 12

Pětice autobusů SOR NSG 12 se vyznačuje mj. „černým“ bočním zasklením. (foto: BORS Břeclav)
Pětice autobusů SOR NSG 12 se vyznačuje mj. „černým“ bočním zasklením. (foto: BORS Břeclav)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 06. 2024 19:37
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravce BORS Břeclav a.s.  obnovil vozový park břeclavské MHD pěticí nových vozidel. Zatímco v nedávné minulosti zaplavily toto jihomoravské příhraniční město autobusy značky Scania, po ukončení výroby vlastních autobusů v režii švédského výrobce vsadil tentokrát BORS na český SOR Libchavy.

Jakožto soukromý provozovatel si mohl BORS Břeclav nové autobusy pro břeclavskou MHD libovolně vybrat, přičemž koketoval s vícero producenty. Kromě částečné obnovy flotily v Břeclavi přitom hledala společnost i dodavatele pětadvaceti nových autobusů pro provoz v Třebíči, kde BORS v loňském roce uspěl v tendru na zajišťování dopravní obslužnosti pro období let 2025 až 2034 (včetně) v konkurenci čtyř dalších subjektů. Ačkoli se spekulovalo o tom, že by se v Třebíči mohla poprvé v ČR objevit elektrická eCitara od Mercedesu, BORS nakonec vybral jednotně pro provoz v Třebíči i v Břeclavi libchavský SOR. Ten tak pro společnost vyrobil celkem 30 autobusů s karoserií NS, avšak ve třech různých provedeních. Pro Třebíč jsou určeny bílo-červeně lakované vozy s dieselovým pohonem (15 ks) a s elektromotorem (10 ks), do Břeclavi pak v červnu 2024 zamířily autobusy na CNG.

Zatímco třebíčské vozy, byť jsou již částečně vyrobeny, si musí na své nasazení ještě počkat, ty břeclavské si svou premiéru s pasažéry již odbyly. První vypravení je datováno čtvrtkem 27. 6. 2024, o den dříve se konala prezentace pro vybraná média a také nezbytná certifikace ze strany koordinátora lokálního integrovaného dopravního systému (KORDIS).

Pohled do interiéru jednoho z nově dodaných autobusů SOR NSG 12. (foto: BORS Břeclav)

Flotila břeclavských autobusů přitom nebyla nijak stará. Pomineme-li jeden záložní vůz Mercedes-Benz Conecto z roku 2014, byl vozový park MHD Břeclav tvořený 15 autobusy Scania Citywide LF 12M CNG, z nichž 14 bylo vyrobeno v roce 2018 a jeden vůz je reprezentantem (nyní již vzácné) nové generace z roku 2021. Podmínky, za nichž BORS s městem Břeclav smlouvu na provozování MHD v minulosti uzavřel, ovšem vedle max. stáří definují i stáří průměrně. Jelikož u drtivé většiny vozů se roky načítaly identicky, bylo nutné v průběhu smluvního plnění přikročit k částečné obměně, což nastalo právě nyní s nákupem pěti vozů SOR NSG 12. Pětice šestiletých Scanií, jež je nyní vozidly SOR NSG 12 průběžně nahrazována, zůstane zatím nadále v majetku dopravce, přičemž část vozů by měla zamířit do Třebíče, kde budou sloužit jako provozní záloha.

Novinkou na vozech NSG 12, která se dosud v autobusech Borsu neobjevovala, je elektronická kurzovka z produkce společnosti Herman, což je jeden z požadavků KORDISu. Řadu inovativních prvků si pak nadefinoval sám dopravce. Jde například o tónování bočních oken (označena jako VG10) v maximální možné míře, což se má propisovat v budoucnu na lepším udržení tepelného komfortu. Na druhé straně jsou okna s vysokou mírou tónování velmi drahá na výměnu v případě poškození a některé studie zabývající se vlivem vzhledu vozidel na cestující z minulosti uvádějí, že pro část pasažérů je vsup do vozidla, do nějž zvenku prakticky nelze vidět, spojen s obavami o bezpečnost. Všechna boční okna mají navíc dvojité zasklení, což je prvek známý spíše z autobusů ze západní (a zejména pak severní) Evropy. Zajímavostí je poptávkový systém otevírání dveří cestujícími, který je použit u všech dveří, třebaže se v současné době nastupuje v Břeclavi pouze dveřmi prvními. Důvodem je zájem dopravce být připraven na případné zavedení nástupu všemi dveřmi v souladu s aktuálními trendy.

Doplňme, že pět nových autobusů je vybaveno šestiválcem Cursor 9 CNG o výkonu 228 kW a čtyřmi tlakovými lahvemi na CNG. Převodovka je – pro SOR tradičně – automatická od ZF. V konfiguraci pro Břeclav disponuje každý z autobusů 29 místy k sezení a dvěma místy pro invalidní vozík. Cestující mají k dispozici USB nabíječky (5 ks) a celovozovou klimatizaci (Eberspächer AC 520 o chladicím výkonu 30 kW), na stanovišti řidiči nechybí lednička na nápoje. Informační systém dodala společnost BUSTEC (panely i vnitřní LCD monitory), kamerový systém je tvořen šesti kamerami od ONE SYSTEMu (čelní nehodová, 3x dveřní, 1x monitorování interiéru a 1x couvací).

Podobné články