Menu

V Bruselu začaly zkoušky první tramvaje „nové generace“

Design nové tramvaje má být inspirován secesí. (zdroj: Alstom)
Design nové tramvaje má být inspirován secesí. (zdroj: Alstom)
Stáhnout PDF
Tramvaje
05. 11. 2021 16:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V Bruselu začaly s koncem října zkušební jízdy první z 90 objednaných tramvají TNG (kdy písmena TNG znamenají Tram New Generation; tramvaj nové generace), které do města dodává na základě vítězství v tendru z roku 2018 Alstom.

Tendr na dodání až 175 nových vozů byl uzavřen v roce 2018 s tím, že vítězem se stala ještě společnost Bombardier. Ta byla zodpovědná i za dodávky předešlých generací tramvají pro Brusel (vozů řad T3000 a T4000), které byly do belgické metropole dodávány v letech 2005 až 2015, přičemž celkově lze v Bruselu napočítat 220 těchto tramvají. Nové vozy TNG jsou s oběma dříve dodávanými typy příbuzné, nabízejí však díky zvětšené šířce větší přepravní kapacitu.

Původní kontrakt z roku 2018 počítal s dodáním jen 60 vozů, z toho 49 pětičlánkových o délce 32 m a 11 sedmičlánkových o délce 43 m. Ještě před zahájením jejich dodávek byla v červnu 2019 využita opce na nákup dalších 30 vozů, všech v kratší pětičlánkové verzi (o délce 32 m). Dodávky nových tramvají měly být původně zahájeny již v roce 2020, v důsledku pandemie koronaviru se však termín opakovaně odsunul (v loňském roce se hovořilo o červnu 2021, nakonec ovšem první vůz ve dvaatřicetimetrové verzi, označený jako typ TNG 3200, dorazil až na podzim). Nákup jedné tramvaje o délce 32 m vychází na přibližně 2,5 mil. € (63,5 mil. Kč).

Pohled do interiéru tramvaje TNG, zde tedy konkrétně ještě do jejího mock-upu. (zdroj: Yellow Window)

Autorem designu je Axel Enthoven ze studia Yellow Design. Ten se měl nechat při návrhu křivek vozidla inspirovat podle svých vlastních slov secesí. Hodí se uvést, že Axel Enthoven je jeden z nejúspěšnějších evropských designérů na poli vozidel hromadné dopravy. Jeho studio je podepsáno nejen pod předchozí generací bruselských tramvají (již zmíněnými typy T3000 a T4000), ale i pod soupravami bruselského metra pro linku M7, tramvajemi Siemens Avenio pro Katar, dále pod křivkami tramvají Alstom Citadis pro Rio de Janeiro nebo francouzské Montpellier, ale také pod elektrobusy Alstom Aptis, jejichž výroba však letos končí.

Nové tramvaje TNG nabídnou celkem 181 míst (z toho 47 k sezení) v případě pětičlánkové verze a 255 (z toho 65 k sezení) v případě sedmičlánkové varianty. Zvětšená přepravní kapacita v porovnání s dříve dodanými vozidly znamená, že po dodání všech 90 vozů bude schopen dopravce STIB nabídnout o zhruba 10 000 míst více.

První dodaný vůz již zahájil zkušební provoz, brzy se k němu mají přidat další 4 předsériové vozy. Teprve po úspěšném absolvování testů bude možné přebírat další vozy.  

Podobné články