Menu

V Číně vyjely další licenční tramvaje na bázi Škody 15T

Licenčně vyráběný model Škoda 15T v provozu na trati v Nanhai. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Tim-Wu)
Licenčně vyráběný model Škoda 15T v provozu na trati v Nanhai. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Tim-Wu)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 08. 2021 20:43
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V čínské aglomeraci Fo-šan (Foshan) byl otevřen další tramvajový provoz, na němž slouží tramvaje vyrobené filiálkou strojírenského gigantu CRRC, jež vycházejí z licence Škody Transportation. Škodovka uzavřela licenční dohodu s podnikem CSR Qingdao Sifang Co. (jenž byl později včleněn do CRRC) v roce 2012. První vůz byl představen v roce 2014, avšak tehdy šlo skutečně o klon pražského vozu 15T, který byl v Číně sestaven z dodaných komponentů a nikdy nevozil cestující. Výroba vlastních, již modifikovaných vozů „15T“, byla zahájena v roce 2015.

Podle dostupných informací mělo být zákazníkům v Číně předáno okolo 50 tramvají, které byly na bázi modelu 15T (resp. 27T, jak je někdy čínský model nazýván) postaveny. V rámci distriktu Fo-šan byly první vozy vycházející z české konstrukce uvedeny do provozu v roce 2019 a jejich zajímavostí bylo použití vodíkového pohonu. Tramvaje ovšem nejezdí přímo ve městě Fo-šan, ale v Gaomingu, který k Fo-šanu bezprostředně přiléhá, má však vlastní samosprávu (ostatně žije v něm přes 400 000 lidí). Na druhé straně s ohledem na výraznou urbanizaci a prorůstání okolních satelitů s centrálním městem (Fo-šanem) je i 6,57 km dlouhý tramvajový systém v Gaomingu považován za součást rozsáhlejšího plánu výstavby tramvajových tratí ve Fo-šanu, který podle studie z roku 2015 počítá až s 19 tratěmi o délce přes 400 km.

Vedení tramvajové trati v Nanhai v oblasti Fo-šanu včetně budovaného prodloužení (světle modrou). (zdroj: wikipedia.org; kresba: Tweatkn)

Také další nově otevřený tramvajový provoz je brán jako součást veřejné dopravy Fo-šanu, nicméně nachází se na katastru části Nanhai. Do provozu byl uveden dne 18. 8. 2021 ve 12:00 a je řešen jako tramvajová rychlodráha, což také souvisí s jeho označováním jako „Nanhai New Transit“, které má zdůraznit jeho odlišnost od klasické městské tramvaje. Snahou byla naprostá segregace tramvajového tělesa od okolního provozu. Z celkové délky tratě 9,5 km je 3,7 km zahloubeno pod zemí (přičemž ve stanicích je možné nalézt i prosklené zábrany u nástupišť) a dalších 5,6 km je řešeno na vyvýšené estakádě. Na novém úseku je celkem 10 zastávek, interval činí 8 minut, provoz začíná v cca 6:30 a končí okolo 22. hodiny. Už v lednu 2021 byly zahájeny práce na prodloužení této tratě o dalších 4,8 km jihozápadním směrem.

Vozidla vycházejí opět z konstrukce vozů 15T. Celkem bylo dodáno 16 tříčlánkových vozů o délce 35,2 m, které jsou řešeny jakou obousměrné. Tramvaje jsou konstruovány pro rychlost 70 km/h a pojmou max. 396 pasažérů.  

Podobné články