Menu

V ČR začíná testování první Setry MultiClass 500 LE

Předváděcí autobus S 515 LE o délce 12,21 m by měl nakonec skončit svou pouť u některého z dopravců v Pražské integrované dopravě. (foto: Petr Chvátal; Daimler Buses)
Předváděcí autobus S 515 LE o délce 12,21 m by měl nakonec skončit svou pouť u některého z dopravců v Pražské integrované dopravě. (foto: Petr Chvátal; Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
05. 04. 2024 22:21
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Od roku 2014 nabízí Daimler Buses (dříve EvoBus) svůj částečně nízkopodlažní model značky Setra určený primárně pro linkovou dopravu. Dosud vyráběná Setra MultiClass řady 400 LE získala v loňském roce svého nástupce „pětistovkového“ provedení (Setra MultiClass 500 LE), přičemž v České republice se mohla s novinkou obeznámit široká veřejnost na listopadovém veletrhu Czechbus, kde byl zastoupen vůz ve verzi S 515 LE o délce 12,21 m s mild-hybridním modulem, jenž následně absolvoval několik předváděcích jízd v okolí Prahy.

Podrobně jsme se novince v nabídce Daimleru věnovali v našem loňském článku, na který si dovolíme čtenáře toužícího po technických detailech odkázat. Na tomto místě pouze připomeňme, že Setra Multiclass 500 LE je nabízena ve čtyřech délkových variantách – 10,51 m (S 510 LE), 12,21 m (S 515 LE), 12,92 m (S 516 LE) a 14,52 m (S 518 LE), přičemž poslední z jmenovaných je třínápravová. Na rozdíl od předchůdce je nové „el éčko“ koncipováno tak, aby jej bylo možné homologovat i pro provoz v městské dopravě (třída I), čemuž pak odpovídají i možnosti vnitřní výbavy.

Pohled do interiéru předváděcího vozu, jenž je vyhotoven v provedení pro nasazení v PID. (foto: Petr Chvátal; Daimler Buses)

Výroba autobusů probíhá primárně v Turecké republice, konkrétně v jeho evropské části v závodě nedaleko Istanbulu (Hosdere). Původně se uvádělo, že sériová produkce bude zahájena již na podzim 2023 (v případě verzí S 515 LE a S 516 LE), resp. na počátku roku 2024 (u typů S 510 LE a S 518 LE), nakonec ale s ohledem na zájem zákazníků o starší provedení došlo k několikaměsíčnímu posunu, takže ještě v létě 2024 se očekává překryv dodávek obou typů, a teprve od podzimu by se měla stát produkce verze S 400 LE minulostí. Současně se předpokládá, že menší část výroby bude svěřena i českému závodu v Holýšově (hrubé stavby vozidel) v kombinaci s montovnou Daimleru v Neu Ulmu v Německu (finální kompletace), což fungovalo už dnes i u řady S 400 LE (poslední hrubá stavba „čtyřstovky“ opustila holýšovský závod na konci února 2024).

V polovině března 2024 se do České republiky dostal jeden z 13 vyrobených vozů ověřovací série, jenž byl už vyhotoven v konfiguraci odpovídající možnému budoucímu nasazení v Pražské integrované dopravě (PID). Stejně jako v listopadu 2023 se i v tomto případě jedná o výchozí dvanáctimetrový model S 515 LE.

Předváděcí roadshow „pětistovkové“ LE začíná u ICOMu v Jihlavě. (foto: Petr Chvátal; Daimler Buses)

Předváděcí autobus je vybaven dieselovým motorem Mercedes-Benz OM 936 EURO VI (step E) o výkonu 220 kW, jenž je spřažený s automatickou převodovkou ZF Ecolife 2. Vedle standardní povinné výbavy tvořené souborem bezpečnostních prvků disponuje vůz kneelingem a elektronickým stabilizačním systémem (ESP) pomáhajícím vyrovnávat vozidlo při jízdě v zatáčkách (při automatické redukci výkonu motoru), čímž vylepšuje – jak už název napovídá – stabilitu vozidla. Zajímavostí je v našich podmínkách ne právě obvyklé dvojité zasklení či klimatizační jednotka s chladicím výkonem 32 kW. Veškeré osvětlení je v provedení LED a součástí výbavy jsou i světelné a dešťové senzory. Z dalších detailů lze zmínit elektropneumatickou parkovací brzdu či pedály v závěsném provedení (obojí je u vozů S 500 LE standardem). Kromě světle šedého lakování (prozatím bez červených vertikálních pruhů) odkazuje na provedení dle standardů PID především interiér – nerezová madla, odstín podlahové krytiny i zvolený látkový potah (Kneitz WIPRAG) na sedadlech Setra Transit (což je základní řada), jež jsou vybavena loketními opěrkami a dvoubodovými bezpečnostními pásy. U obou dveří se pak nachází poptávkový systém otevírání dveří.

Poslední vyrobená hrubá stavba modelu S 400 LE opouští holýšovský závod na konci února 2024. (foto: Daimler Buses)

Předváděcí vůz by měl v nadcházejících měsících absolvovat tour (roadshow) po vybraných klíčových zákaznících českého zastoupení Daimler Buses. Předpokládá se i nasazení na zaměstnanecké svozové spoje a vyloučit nelze ani výpravu na náhradní dopravu během výluk na železnici. První zastávkou se stala dne 5. 4. 2024 Jihlava, konkrétně místní středisko skupiny ICOM transport, v němž by měl autobus setrvat po dobu dvou týdnů. V průběhu léta se očekává, že dojde k instalaci odbavovacího (od fy Telmax) a informačního (od fy Bustec) systému používanému v PID, k tzv. autorizace vozidla (dle pravidel ROPIDu) a k nasazení do provozu na severu a východě integrovaného systému Prahy, potažmo Středočeského kraje. Následně se očekává, že zde autobus nalezne i svého budoucího provozovatele, ostatně několik dopravců, jež uspělo v nedávných tendrech na dopravní obslužnost v rámci PID, si autobusy S 500 LE již objednalo.

Doplňme, že dodávky sériově vyráběných autobusů S 500 LE by měly být do ČR zahájeny nejspíše v červnu 2024. Ještě předtím by se u nás měl objevit další z předváděcích vozů této typové řady – v již nadcházejících dnech by mělo (rovněž za účelem testování u vybraných zákazníků) zavítat do české kotliny i nejmenší provedení S 510 LE. 

Pohled na předváděcí vůz zleva. (foto: Petr Chvátal; Daimler Buses)

Podobné články