Od 13. 4. 2023 vyjely v německém Duisburgu do provozu s cestujícími první dvě tramvaje Flexity Classic z produkce Alstomu (dříve Bombardieru), které mají postupně nahradit všechna starší vozidla Duewag GT10 NC-DU z let 1986–1993, kterých má město 45. Nové tramvaje jsou do města dodávány se značným zpožděním takřka dvou let od původně předpokládaného termínu.
Duisburská tramvajová síť je dnes tvořena pouze dvěma linkami čísel 901 a 903, které částečně sdílejí infrastrukturu s rychlodrážní linkou U79, která město spojuje s nedalekým Düsseldorfem. Plány z 60. let počítaly s tím, že se na systém tzv. Stadtbahnu promění celá původní tramvajová síť, později ovšem byly plány pro nedostatek finančních prostředků značně redukovány a klasické tramvaje si své místo ve městě udržely.
Po dokončení dodávek vozů z produkce Duewagu v roce 1993 bylo největší investicí do vozového parku prodloužení těchto vozidel na čtyřčlánkové s novým nízkopodlažním dílem (tím se z typu GT8 NC-DU stal GT10 NC-DU), jež se odehrálo v letech 1996 až 1998. S blížícím se koncem plánované životnosti se město rozhodlo, že vozidla nahradí novou generací, přičemž dosavadní flotilu 45 vozů mělo nahradit 47 tramvají. Výběrové řízení na jejich dodávku vyhrál ještě Bombardier, jehož kolejová sekce byla později pohlcena Alstomem.
Příslušná smlouva byla podepsána již v listopadu 2017 a jeden vůz v ní vycházela na 2,8 mil. € (tehdy cca 70 mil. Kč). Navíc byla sjednána smlouva týkající se podmínek zajištění dodávek náhradních dílů a údržby tramvají na dobu 24 let s možností prodloužení na 32 let. Předpokládalo se, že tramvaje budou do provozu uváděny postupně od léta 2021 s tím, že dodávky měly probíhat tempem dvou vozů měsíčně. Do tohoto procesu ale zasáhly události spojené s restrikcemi během řádění Covidu-19, po nichž následovaly výpadky v dodavatelských řetězcích. Poté přišly komplikace ve zkušebním provozu.
Předsériové vozy dorazily již v září a listopadu 2020. Další – již sériová tramvaj – následovala až v prosinci 2021, poté do Duisburgu zamířily vždy po jednom voze tramvaje v únoru 2022, listopadu 2022, v prosinci 2022 a v lednu 2023, do uzávěrky článku pak přibyly v dubnu ještě dva vozy, takže celkem jich je ve městě nyní devět. V následujících měsících se konečně počítá se zahájením tempa dodávek zhruba dvou vozů měsíčně, jež byl avizováno před dvěma lety.
Ke konečnému převzetí tramvají z rodiny Flexity Classic, jež nesou typové označení GT8ND, došlo dne 5. 4. 2023 za účasti místní obdoby drážního úřadu. Dokumentace k novému vozidlu, kterou bylo nutno předtím předložit, má mít v součtu okolo 18 500 stran (!). První dva vozy mohly následně od 13. 4. 2023 vyjet do provozu s cestujícími. Další vozy by měly následovat v tempu zhruba dvou týdnu/vozidlo. Zpočátku se budou tramvaje objevovat jen na lince číslo 903, protože na lince číslo 901 spojující Duisburg s Mülheimem je zapotřebí ještě rekonstruovat několik nástupišť, u nichž mají nové vozy, jež jsou oproti předchůdcům o 10 cm širší, problém s průjezdem.
Sériové tramvaje se oproti dvojici předsériových vozů odlišují v řadě detailů. Jde například o nový systém zabezpečení, který se stal povinným až v mezičase, anebo o poslední verzi softwaru, jež výrazně vylepšila mj. přenosový čas z vnějších kamer. Tyto změny by měly být do dvojice vozů z roku 2020 dodatečně zaneseny. Z dalších úprav sériových vozů můžeme zmínit například doplnění gumových podložek do prostoru pro odkládání zavazadel u vybraných sedadel, anebo vylepšení těsnění oken.
S ohledem na značné zpoždění a nedostatky vozidel bylo dohodnuto, že Alstom dodá jako náhradní plnění dvojici dalších tramvají, takže celkový počet vozů GT8ND by měl stoupnout na 49 kusů.