Menu

V Kladně vyjely první tuzemské článkové elektrobusy

Elektrobus SOR NS 18 electric ev. č. 60 vjíždí do smyčky OAZA, kde je zřízena dvojice nabíjecích míst. (foto: Martin Burda)
Elektrobus SOR NS 18 electric ev. č. 60 vjíždí do smyčky OAZA, kde je zřízena dvojice nabíjecích míst. (foto: Martin Burda)
Stáhnout PDF
Autobusy
31. 07. 2024 18:55
Matěj Stach
2 minuty čtení

Městská doprava v největším středočeském sídle Kladně začíná se zhruba půlročním zpožděním procházet dlouhodobě avizovanou elektrifikací. Ke stávající dvojici elektrobusů SOR EBN 11,1 zasmluvněných už od začátku platnosti nové desetileté smlouvy (1. 9. 2021) na doplňkové lince 610 se postupně v rámci ověřovacího provozu přidá celkem 16 elektrických vozů SOR řady NS, z toho polovina v článkovém provedení. Ostrý start na linkách 603 a 606 je naplánován na září letošního roku 2024.

Provoz v Kladně je od 1. září 2021 zasmluvněn novým kontraktem v hodnotě přes 1,5 miliardy Kč bez DPH, jenž vedle evoluce barevného schématu vozidel a zavedení kvalitativních standardů sledujících strategický cíl zlepšení úrovně MHD ve městě přinesl i závazek vysoutěženého dopravce do budoucna pořizovat pouze autobusy poháněné elektřinou. Po několika kolech zkušebního provozu elektrobusů od různých výrobců se ČSAD MHD Kladno uchýlila k pořízení dvojice vozů SOR EBN 11,1 (později opatřených ev. č. 1 a 2) určených pro linku 610 spojující jádro Kladna s Kročehlavy a současně pro rok 2023 oznámila i plán na nákup šestnáctky elektrobusů za účelem jejich nasazení na páteřní linky 603 a 606.

Vypsaní výběrového řízení proběhlo 18. května 2022, přičemž rozděleno bylo na dvě části, z nichž první se týkala pořízení osmi elektrobusů standardní délky a druhá totožného počtu článkových elektrických vozů. Vítězem obou částí byla v listopadu téhož roku vyhlášena společnost SOR Libchavy, jež porazila Škodu Electric, tandem Solaris Bus & Coach a Solaris Czech i EvoBus Česká republika. V segmentu článkových vozů přitom nabídla svou novinku v podobě elektrobusu SOR NS 18 electric.

Vůz v. č. 3 během zkušebních jízd v areálu výrobce SOR Libchavy. (foto: Martin Burda)

Zahájení elektrického provozu na dvojici páteřních linek 603 (OAZA – Náměstí Svobody – Hřbitovy) a 606 (OAZA – Náměstí Svobody – Energie) s průběžným nabíjením u obchodního centra OAZA bylo slibováno na začátek letošního roku, nakonec však první elektrobusy do Kladna přijely až na konci června. Standardní vozy SOR NS 12 electric obdržely ev. č. 51–58, přičemž na jejich článkové deriváty jsou připraveny pozice 59 a výše (prozatím byly dodány tři vozy).

Ačkoli autobusy nesou stejné typové označení jako všechny dříve dodané a vyrobené elektrobusy SOR řady NS, jsou vozidla vyrobená pro Kladno od těch dříve expedovaných výrazně odlišná. Zatímco dříve vyrobené elektrobusy měly baterie ukryté ve zvláštních schránách tvořících fakticky přechod mezi bočnicí a střechou (přístup k nim byl tedy z boku po odklopení „plenty“), u kladenských vozů již SOR použil méně konstrukčně a designově zajímavé řešení, kdy jsou baterie ukryty v samostatných větších boxech přímo na střeše vozidla tak, jak to dělá většina výrobců elektrobusů. Kontejnery na střeše jsou tedy nově podobně jako například u trolejbusů postavených na platformě modelu NS kryty jen obyčejnými plentami, jež vedle maskování střešní výbavy nemají žádnou jinou funkci. Volba tohoto řešení měla dopomoci sjednotit výrobní postupy napříč „enesky“, ale i vyřešit dílčí problémy, jež byly u dříve aplikovaného provedení s bočními schránami v provozu zaznamenány (zhoršené odvětrávání, nízká únosnost střechy, špatné těsnění jednotlivých schrán atp.).   

Jak uvedla Arriva Transport Česká republika ve své tiskové zprávě, elektrobusy budou přes léto jezdit v ověřovacím provozu, aby se s nimi dopravce i zaměstnanci řádně sžili. Standardní vozy začaly do ulic Kladna vyrážet nedlouho po dodání v průběhu července, a to i na jiné linky než budoucí domovskou 606. Článkový elektrobus SOR NS 18 electric se v linkovém provozu poprvé objevil nejspíše až 25. 7. 2024 (vůz 61 na 603/8), načež v následujících dnech premiérově vyjely i zbylé dodané vozy – elektrobus ev. č. 60 dne 26. 7. a vůz č. 59 poté dne 29. července na stejném kurzu 603/8.

Pro úplnost doplňme, že v průběhu první poloviny letošního roku jezdil v Kladně také modrý prototyp modelu NS 18 electric, a to v rámci dlouhodobé zápůjčky od ledna do května 2024, která však byla mezi únorem a dubnem přerušena. Dříve se ve městě objevily také elektrobusy NS standardní délky, konkrétně v září 2022, kdy byl ve městě testován první prototyp SOR NS 12 electric (a vůbec první vyrobené „enesko“ celkově), a poté v listopadu 2022, kdy byl ve městě k vidění druhý z prototypů.

Podobné články