Menu

V Lipsku představili design nové generace tramvají

Design nových tramvají z produkce HeiterBlicku. (zdroj: Leipziger Verkehrsbetriebe)
Design nových tramvají z produkce HeiterBlicku. (zdroj: Leipziger Verkehrsbetriebe)
Stáhnout PDF
Tramvaje
19. 06. 2023 18:27
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Na počátku června byl v Lipsku (Leipzig) odhalen model čela a části interiéru v měřítku jedna ku jedné (tzv. mock-up), který představuje tvarové řešení nových tramvají, jež si město objednalo u lokálního výrobce HeiterBlick. Ten uspěl v soutěži na konci roku 2021, přičemž s ohledem na vypsání společného výběrového řízení se Zwickau a Görlitz dodá uvedený výrobce vozidla i do těchto měst.

Společný projekt tří měst odstartoval v létě 2019 pod názvem „Sächsische Plattform – Straßenbahn der Zukunft“ (Saská platforma – tramvaj budoucnosti), což jako by předjímalo, že vítěz připravované soutěže bude pocházet ze spolkové země, v níž se Lipsko, Zwickau i Görlitz nacházejí. Podklady pro výběrové řízení byly dokončeny na začátku roku 2020, načež došlo k vypsání (pro Německo tradičního) vícekolového výběrového řízení. Indikativní nabídky byly odevzdány v říjnu 2020.

V rámci hodnocení se kromě ceny, údržbových nákladů atp. objevily i některé požadavky směřující k možnému využití inovativních technologií (aniž by vznikala povinnost vozidla vybavená těmito technologiemi do budoucna dodávat). Šlo zejména o nejrůznější asistenční systémy, ale také o bodování možného využití alternativních zdrojů energie, kdy na špici stál vodík. Lokální výrobce HeiterBlick se přitom užitím vodíkové technologie pro tramvaje v dané době již zabýval a v březnu 2021 obdržel dokonce dotaci od spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury ve výši 2,1 mil. € (cca 50 mil. Kč) na vývoj takové tramvaje (její dokončení je očekáváno v roce 2025).

Přestože se vyzdvihovala výhodnost společného výběrového řízení ve vztahu k vysoké míře unifikace, ve skutečnosti bude dědičnost prvků poněkud omezená (už jen s ohledem na to, že ve Zwickau a Görlitz je úzkorozchodná síť a Lipsko poptalo vozidla širší – poprvé v historii 2,4 m). Soutěž počítala s dodáním až 187 vozů o délkách cca 45 m (XXL) a 30 m (L). Základní balík ale operuje s podstatně menším odběrem 39 vozů, z nichž 25 převezme Lipsko (XXL), 8 Görlitz (L) a 6 Zwickau (L). Z hlediska případných opcí má Zwickau do budoucna rezervováno až 12 vozů, Görlitz 6 a zbytek, tedy 130 tramvají, může dál nakupovat Lipsko. Dodávky jsou předpokládány v letech 2024 až 2030.

Vítězem soutěže se stal, jak již v textu zaznělo HeiterBlick (v konsorciu s Kiepe Electric), výrobce, jenž je v porovnání s tradičními hráči na trhu drobečkem. Jeho vznik je provázán s touhou Lipska ze začátku tisíciletí vyrábět vlastní levné nízkopodlažní tramvaje, z čehož vzešel model Leoliner vyrobený v 55 kusech (z toho 5 vozů skončilo v Halberstadtu). Po změně majetkové struktury Lipské dopravní podniky (Leipziger Verkehrsbetriebe) z podnikání v oblasti výroby tramvají vypadly a firmu postupně ovládla společnost Kirow Ardelt GmbH (v minulosti známá coby výrobce nejrůznějších typů jeřábů). Produkce HeiterBlicku je dlouhodobě závislá na schopnosti utrhnout pro sebe nějakou jednorázovou větší zakázku, která umožní naplnění výrobních kapacit na několik let dopředu.

V minulosti šlo především o dodávky Stadtbahnů pro Hannover, Bielefeld a pro Dortmund (zde včetně modernizace starších vozů). Většina těchto kontraktů ale v uplynulých třech letech skončila, anebo v brzké době skončí. Vítězství v tendru na dodání 18 tramvají pro Würzburg pak nemohlo ambice z pohledu dlouhodobé naplněnosti výroby uspokojit. To zajistila až nynější „saská platforma“. Skutečnost, že výběrové řízení na až 187 tramvají vyhrál „nejdomáčtější“ producent (tedy nejen německý, ale přímo saský) byla pochopitelně náležitým způsobem artikulována ze strany reprezentantů politických uskupení, dopravce i výrobce v médiích. Přestože vozidla ponesou logo HeiterBlicku a v jeho závodě proběhne finální montáž, je saský podíl ve výsledku jen 40 %. Řada dalších komponent totiž pochází pochopitelně z dalších částí Německa a ze zahraničí. Ve vztahu ke skříním vozidel je zajímavé, že svařování skeletů pro HeiterBlick zajistí závod Alstomu (dříve Bombardieru) v Bautzenu, tedy de facto konkurent. Výroba prvních článků měla být zahájena na počátku letošního roku.

Ze stejného období pochází i první mock-up čela vozu, jenž byl ještě bez opláštění a interiérových prvků použit pro zkoušky ergonomie a umístění prvků na stanovišti řidiče. Hrubá stavba se následně dočkala vnějších krytů, jež ukázaly budoucí design vozidla. Ten byl od 2. do 4. 6. 2023 oficiálně představen v rámci městských slavností, kde se tak s ním mohla poprvé seznámit veřejnost. První vozidlo by mělo do Lipska podle současného plánu dorazit na konci roku 2024. Doplňme, že pro model v lipském provedení je nyní v prezentacích výrobce používáno typové označení NGT12+.

Podobné články