Menu

V maďarském Debrecenu zastaví provoz trolejbusů

Páteř vozového parku trolejbusů v Debrecenu tvoří vozidla Solaris Trollino z let 2004 až 2006.  (foto: Petr Bystroň)
Páteř vozového parku trolejbusů v Debrecenu tvoří vozidla Solaris Trollino z let 2004 až 2006. (foto: Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
09. 11. 2022 18:56
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Maďarský Debrecen oznámil, že od 1. 1. 2023 zcela zastaví svůj trolejbusový provoz. Důvodem je prohlubující se energetická krize v Maďarsku, které je závislé na dovozu strategických surovin z Ruské federace.

S tou se sice maďarskému premiérovi podařilo uzavřít smlouvu o dodávkách zemního plynu nezávislou na zbytku EU, což bylo nezřídka prezentováno jako vynikající politický tah Viktora Orbána a potvrzení maďarské nezávislosti, jak se však nedávno ukázalo, byla tato dohoda navázána na tržní ceny zemního plynu na burze, přičemž vzhledem k odkladu fakturací momentálně nakupuje Maďarsko plyn nejdráž z celé evropské sedmadvacítky, navíc dnes bojuje s jednou z nejvyšších inflací (21 %). Zatímco vláda nechala v posledních týdnech oblepit zemi nevkusnými plakáty, jež demonstrují protiruské sankce jako bombu, která dopadá na Maďarsko (v době, kdy na jeho východního souseda dopadají skutečné smrt rozsévající bomby právě z Ruska), musí občané a samosprávy řešit, jak bojovat s důsledky „výhodné“ vládní nezávislé politiky. Drahý plyn se totiž výrazně propisuje do cen elektrické energie, neboť maďarský energetický mix je i přes využití jádra (zhruba 36 %) do značné míry závislý na paroplynových elektrárnách (pokrývají cca 20 % spotřeby) a nákupu elektrické energie ze zahraničí (přibližně 26 % spotřeby).

Debrecen začal tuto situaci řešit již před několika měsíci omezením trolejbusové dopravy o víkendech. Připomeňme, že trolejbusová doprava v Debrecenu je provozována na pěti linkách, přičemž trolejbusy jsou součástí koloritu města od roku 1985. Vozový park je dnes složen z 23 trolejbusů – vedle jednoho trolejbusu MAZ T103 z roku 2007 a posledního článkového Ikarusu 280T z roku 1991 jde o 21 trolejbusů Solaris Trollino 12 z let 2004 až 2006. V nedávné minulosti se hovořilo o tom, že by město mohlo svůj trolejbusový provoz zrušit a nahradit jej moderními elektrobusy. Jedním z hlavních argumentů bylo mj. stáří vozového parku. Jak se však ukázalo, více než patnáct let staré trolejbusy jsou v překvapivě dobrém stavu a jejich životnost byla odhadnuta na dalších minimálně 10 let. Navíc ze zkoušek elektrobusů i vyčíslení nákladů vzešel trolejbus jako jednoznačně nejlevnější prostředek elektromobility. Město proto otočilo, a naopak se začalo zabývat myšlenkou, jak provoz trolejbusů posílit nasazením vozidel s trakčními bateriemi. Počítalo dokonce i s tím, že by trakční baterie mohly být dodatečně pořízeny také pro stávající flotilu trolejbusů Trollino. Vypuknutí energetické krize ale ušlechtilé ekologické záměry odsunulo zcela na vedlejší kolej.

Jelikož cena elektrické energie atakovala historická maxima (oproti loňsku se pro Debrecen zvýšila o zhruba 250 %), rozhodl se Debrecen uspořit nejprve zmíněným zastavením trolejbusového provozu o víkendech. To se ale ukázalo jako nedostatečné. Od 14. 11. 2022 proto přijde na řadu další významné omezení, které už dopadne i na tramvajovou dopravu. Interval obou tramvajových linek se v mimošpičkových časech prodlouží na 12 až 15 minut (z dosavadních 6 až 8 minut) a v o víkendech a svátcích bude zaveden jednotný čtvrthodinový interval namísto současných 8–10 minut. V případě trolejbusů se změny mají dotknout všech pěti linek, nejvíce čísel 3 a 3A. V případě první jmenované se natáhne sedlový interval na půl hodinu (místo současných 15 minut) a o víkendech bude každý druhý spoj této linky zkrácen. V případě linky 3A dojde rovnou celotýdenně k nahrazení autobusy.

Od 1. 1. 2023 však bude ještě hůře. Očekávaný nárůst cen přišpendlí ve vozovně celotýdenně všechny trolejbusy, takže trolejbusová doprava ve městě bude zcela zastavena. O víkendech se pak zastaví i provoz obou tramvajových linek a městu budou plně vládnout dieselové autobusy. Podle sdělení města se předpokládá, že by tato omezení mohla být v platnosti minimálně do března 2023. Jaká ale bude realita, nelze vzhledem k turbulentnímu dění předvídat.

Podobné články