Město Baja na jihu Maďarska se stalo prvním působištěm elektrobusu Ganz-SOR EBN 8, který byl představen na podzim roku 2023 společností GTKB Kft. (Ganz Transelektro Közlekedesi Beberedezzeket Gyártó Kft.) a o rok později se dočkal i typového schválení.
GTKB Kft. (dále jen Ganz) se dohodla v roce 2023 na dodávce karoserie pro elektrobus SOR EBN 8 (výr. č. 22), do nějž zabudovala v rámci výzkumného projektu GINOP_PLUSZ spolufinancovaného EU vlastní řešení elektrické výzbroje. Celý projekt měl vyjít v přepočtu na zhruba 16,7 mil. Kč, z čehož bruselská pokladnice měla uhradit takřka 90 %. Ačkoli dodávka karoserie prozrazuje výraznou českou stopu, Ganz setrvale prezentuje vozidlo jako maďarský výrobek, přičemž tuto tezi opírá o vlastní přesvědčení, že nejdůležitější částí vozidla je systémová integrace komponentů od různých dodavatelů a řídicí software k nim, což je právě ta část, jež se měla v Ganzu zrodit.
Připomeňme, že firma vyzdvihuje oproti originálnímu řešení osmimetrového „ébeenka“ vyšší kapacitu elektrické energie baterií (použity jsou články NMC s cca 220 kWh, zatímco SOR používá stále LFP články o kapacitě elektrické energie 172 kWh) a nižší hmotnost (o přibližně 600 kg).
Po první tiskové zprávě z podzimu roku 2023 následovala v létě 2024 prezentace pro novináře a v listopadu 2024 i typové schválení. Ganz optimisticky tvrdil (a tvrdí nadále), že počítá s výrobou okolo 40 až 50 vozů ročně, v závěru loňského roku poté dokonce hovořil o možnosti výroby „malé série“ čítající 250 ks. Firma přitom neobdržela na vozidla jedinou objednávku a není vůbec zřejmé, na základě čeho přišla s odhadem tak velkého tržního potenciálu. Evropský trh malých elektrobusů ovládají producenti z Turecka a z Číny; pro ty ze starého kontinentu není pro svou velikost (resp. spíše malost) příliš zajímavý. SOR představuje se svou „osmičkou“ jistou výjimku, ani jemu se ale zakázky na tento model nikterak nehrnou. Od roku 2012 do roku 2023 (v loňském roce žádný vůz EBN 8 vyroben nebyl) opustilo výrobní linku jen 27 elektrických mrňousů (včetně karoserie odeslané do Maďarska), z nichž většina byla udána v Rumunsku.
Prototyp elektrobusu Ganz-SOR EBN 8 byl počínaje 15. 2. 2025 nasazen do zkušebního provozu pod hlavičkou dopravce MÁV Személyszállítási Zrt. (dříve Volánbusz) na linky městské dopravy ve městě Baja, v němž žije necelých 33 000 obyvatel a v němž má společnost Ganz své sídlo a závod. Elektrobusem je možné se svézt zdarma až do 6. 3. 2025, přičemž v průběhu oněch necelých tří týdnů by se měl postupně objevit na většině linek MHD. Těch je celkem 9, avšak s ohledem na formát jízdních řádů postačuje pro jejich obsluhu jen šest vozů. V pracovní den tak elektrobus zvládne obsloužit linky čísel 2, 4, 5, 7 a 8, v sobotu linky čísel 1, 4, 5 a 6 a v neděli 4, 5, 6, 7 a 8, celkem tedy prostřídá sedm linek.