Dnes v časných ranních hodinách došlo v Moskvě po 87 letech k ukončení pravidelného provozu trolejbusů, o měsíc dříve, než se původně očekávalo. Moskva ovšem informovala, že v dohledné době zřídí několik set metrů dlouhou trolejbusovou linku, která bude operovat na Novorjazaňské ulici, jež je umístěna nedaleko Kazaňského nádraží ležícího východně od historického centra města. Ve skutečnosti se má jednat o retrolinku se dvěma retrotrolejbusy. Skončily tak slavné časy místních trolejbusů, jež mohly ovšem nadále pokračovat nebýt „prozíravého vedení“ radnice pod taktovkou opakovaně zvoleného primátora Sergeje Sobjanina, které svého času největší trolejbusovou síť na světě během necelých pěti let úspěšně zlikvidovalo.
Agentura TASS dnes, kdy už poslední přežívající trolejbusové linky 4, 28, 59, 60, 64, 72 znovu na novou službu nevyjely (informace o jejich náhradě jinými druhy dopravy byla vyvěšena na zastávkách teprve tuto poslední noc, jednalo se tedy o utajenou akci), citovala generálního ředitele Mosgortranu, Leonida Antonova, který uvedl, že začíná nová epocha elektrické dopravy ve městě, s tím, že nepravdivě dodal, že „na trolejbusových linkách vyjely elektrobusy“. Ve skutečnosti dnes ovšem přibyla jen jedna elektrobusová linka namísto trolejbusové a další trolejbusové linky byly nahrazeny přes noc autobusy (možno ověřit na webu Mosgortransu).
Momentálně je v Moskvě okolo 460 elektrobusů s ultrarychlým nabíjením, jejichž majoritním dodavatelem je Kamaz, a do roku 2024 jich radnice slibuje přes 2 600. Stávající počet elektrobusů ale zdaleka nestačí pro náhradu trolejbusové dopravy, a tak jsou nasazovány na mnoha ex-trolejbusových linkách, ne jen těch dnes zrušených, autobusy. Antonov tedy úmyslně zamlčil pravdu, kterou vidí občané i návštěvníci Moskvy dnes a denně.
Uvidíme, jak celá akce s elektrobusy nakonec dopadne, neboť investice do jejich pořízení (mj. provozní potřeba vozidel je prokazatelně vyšší, než tomu bylo u trolejbusů), pokud započteme i infrastrukturu, jsou enormní a na tomto webu jsme už opakovaně uváděli důvody, proč je provoz elektrobusů tohoto typu pro Moskvu ekonomickým i provozním nesmyslem. Moskva má ostatně ve svém inventáři stále přes 600 trolejbusů, které mohly sloužit místo autobusů ještě několik let, namísto toho ale zatáhly do svých vozoven předčasně. Jedinou útěchou je snad jen to, že se většina z trolejbusů rozešle do jiných ruských měst.
Poděkování: Sergej Lapin, Sergej Prozvickij, Aleksandr Leženko