Menu

V Mostě sveze poprvé cestující patrový autobus

Autobus ev. č. 154 byl opatřen reklamním polepem, jenž poněkud snižuje zážitek z jízdy autobusem – perforovaná fólie přece jen neposkytuje takový výhled jako čiré okenní plochy. (foto: DPmML)
Autobus ev. č. 154 byl opatřen reklamním polepem, jenž poněkud snižuje zážitek z jízdy autobusem – perforovaná fólie přece jen neposkytuje takový výhled jako čiré okenní plochy. (foto: DPmML)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 08. 2023 18:39
Libor Hinčica
4 minuty čtení

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova vypraví v sobotu 5. 8. 2023 poprvé na linku s cestujícími jeden z patrových autobusů MAN ND 313 Lion´s City DD. Ty si nedávno dopravce pořídil celkem dva coby ojeté z Berlína, jenž se doubledeckerů se lvem ve znaku ve velkém začal zbavovat v posledních pěti letech v souvislosti s dodávkami nových článkových autobusů i patrových nástupců.

Pro berlínské ulice byly patrové autobusy značky MAN po desetiletí naprosto typické, byť tedy po značnou část historie se jejich provozní nasazení omezovalo jen na západní sektory Berlína. MAN, potažmo v té době přesněji Neoman (název vznikl v roce 2001 spojením značek Neoplan a MAN, které právě v tom čase fúzovaly), ovládl i velké výběrové řízení na dodávku nové generace nízkopodlažních vozů zařazené do rodiny MAN Lion’s City, z nichž první byl předán do provozu v létě 2004. Zkráceně se hovořilo o modifikaci Lion’s City DD, celý název zněl MAN ND 313 Lion´s City DD, přičemž navíc byly ještě rozděleny jednotlivé výrobní série (DL4 – tvořené pouze prvním prototypem –, DL5, DL7 až DL9). Třínápravové vozy o délce 13,73 m využívaly podvozek MAN A39 a tehdy nové křivky rodiny „Lion’s City“, konstrukčně však vycházely z modelu Neoplan N4526. Oproti dosud provozovaným berlínským doubledeckerům byly ty nové o více než 1,7 m delší a disponovaly poprvé klimatizací salónu cestujících. Ostrého nasazení se sériové vozy dočkaly v prosinci 2005.

Autobus MAN ND 313 Lion´s City DD kouká na jezero Most, na jehož místě se kdysi rozkládalo nádherné královské město, jež muselo ustoupit těžbě uhlí. (foto: DPmML)

Zajímavostí bylo, že na výrobě autobusů se podílel ve velké míře sám berlínský DP (BVG; Berliner Verkehrsbetriebe), který k tomuto účelu využíval své ústřední dílny a v menší míře i svou garáž Indira-Gandhi-Straße (pouze u čtyřech vozů). Z první dodávky čítající 104 kusů (budeme-li počítat i prototypy z let 2004 a 2005) bylo do Berlína dodáno v kompletním stavu jen 24 autobusů, zbytek se montoval z dodaných stavebnic.

Stejná praxe se používala i u autobusů dalších sérií, které se odlišovaly vybranými detaily, například novými dveřními křídly, linkovými transparenty, odlišnými mřížkami motorů či novým kinematickým řetězcem (což bylo vyvoláno zpřísňujícími se emisními normami v průběhu dodávek). Počet autobusů dohotovených v rámci dílen BVG ovšem postupně klesal. V případě série DL 07 čítající 103 „patráků“ bylo v Berlíně smontováno už jen 51 vozů, u série DL 08 šlo o 41 ze 105 vozů a u poslední modifikace DL 09 už jen o tři z celkem 104 vozů. Poslední „Lion’sy DD“ byly do provozu uvedeny v dubnu 2010, kdy se jejich počet uzavřel na 416 kusech.

Poté, co MAN segment patrových městských autobusů pro jeho titěrnost opustil, poohlížel se berlínský DP po budoucím potenciálním dodavateli, přičemž ne nevýznamnou roli hrála skutečnost, že se Berlín nechtěl vzdát doubledeckerů coby jednoho ze svých symbolů. V roce 2015 byly dodány dva prototypy od Scanie (Scania DN 15) a VDL (VDL DN 15), které se rozhodl dopravce dlouhodobě testovat. Oba autobusy byly v letech 2020 a 2021 vyřazeny bez toho, že by měly své následovníky. Později vyhlášenou soutěž na dvoupodlažní vozy ovládl britský výrobce ADL (Alexander Dennis Limited) se svým modelem ADL Enviro 500, který prototypy předal v roce 2020 a sériové vozy začal do Berlína hrnout od roku následujícího. Přes zpoždění způsobená rozpadem dodavatelských řetězců po řádění „čínského viru“ se podařilo dosud uvést do provozu celkem 143 vozů. Objednáno jich je 200, což je méně než polovina v porovnání s počtem dříve provozovaných autobusů MAN ND 313 Lion´s City DD. Velký počet doubledeckerů byl totiž v mezičase nahrazován nikoli vozidly stejné kategorie, ale na trhu přece jen výrazně dostupnějšími článkovými vozy. Z 416 patrových „MANů“ jich brázdí ulice Berlína (k 3. 8. 2023) posledních deset. O vyřazené autobusy projevili zájem další provozovatelé, přičemž čtyři kusy si našly cestu také do České republiky.

Od října 2022 má jeden z ex-berlínských autobusů ve své flotile (původního ev. č. 3288, které bylo autobusu společně se všemi berlínskými polepy ponecháno) dopravce Autodoprava Daniel Sládek s. r. o. (vystupující na trhu též jako Karlovarská dopravní společnost), jenž vůz nasazuje příležitostně i do provozu na některou z linek, jež z Karlových Varů vypravuje. Další vůz (ex-ev. č. 3156), s nímž se mohli v květnu seznámit například i návštěvníci pražského Dne PID, si pořídil soukromník vystupující pod hlavičkou RETROBUSY CHOMUTOV, jenž vozy nabízí k pronájmu na nostalgické a zážitkové jízdy. Další dva autobusy si pak v červenci letošního roku pořídil Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova.

Jízdní řád prvního nasazení doubledeckeru na linku číslo 16 v Mostě na sobotu 5. 8. 2023. (foto: DPmML)

Ten si zakoupil původně berlínské autobusy ev. č. 3293 z roku 2007 (za 345 000 Kč bez DPH) a 3305 z roku 2008 (za 380 000 Kč bez DPH). Nákup nebyl realizován napřímo z Berlína, ale skrze překupníka, jímž se stala mostecká společnost Malát s. r. o. Autobusy obdržely u DPmML ev. č. 153 a 154 a prošly nezbytnou „čechizací“ (doplnění veškerých polepů v českém jazyce). Značka MAN se díky ojetým patrovým autobusům do Mostu vrátila po třech letech – poslední vozy ještě s pohonem na LPG, kterými DPmML v minulosti obnovoval svůj vozový park, opustily vozový park na konci listopadu 2020.

Mostecký DP sáhl po v našich končinách nezvyklých autobusech jako po prostředku pro zpestření služeb veřejné dopravy na lince spojující centrum města s jezerem Most – umělou vodní nádrží (přesněji antropogenním jezerem), která vznikla na místě někdejšího hnědouhelného dolu a dnes je druhým největším českým jezerem (byť tedy umělým). V příštím roce se stane oblast kolem mosteckého jezera hlavním dějištěm tzv. Olympijského festivalu, který v rámci pořádání olympiád putuje po různých městech ČR, přičemž v roce se čtyřkou na konci, kdy se budou od 26. 7. do 11. 8. konat letní hry v Paříži, bude pořadatelským městem festivalu právě Most, jenž si od toho slibuje zvýšení návštěvnosti. Autobus ev. č. 154 byl z tohoto důvodu opatřen reklamním polepem, který na uvedenou událost s předstihem upozorňuje, přičemž oděn do nového hábitu se vůz poprvé dne 21. 7. 2023 za účasti trojice českých sportovců, konkrétně běžkyně Kristiiny Mäki, vodního slalomáře Jiřího Prskavce a veslaře Ondřeje Synka, představil vybraným médiím. Reklamní kabát obalil autobus prakticky neprodyšně, což je poněkud škoda, protože i přes perforaci fólie v oknech je přece jen výhled z vozidla významně limitován, což u patrového autobusu, u nějž hlavní zážitek spočívá ve svezení ve vrchním patře a poskytnutí netradičního výhledu, poněkud devalvuje přidanou hodnotu celého počinu. Druhý vůz, ev. č. 153, nese původní žlutý lak berlínského DP.

Avizovaná premiéra v provozu s běžnými pasažéry by měla proběhnout v sobotu dne 5. 8. 2023 na lince č. 16 s prvním odjezdem v 9:53 od mosteckého 1. náměstí a posledním odjezdem od jezera Most v 19:21. Bližší informace o dalším nasazení autobusů a jejich využití mimo sezónu prozatím nebyly veřejně komunikovány.

Podobné články