Menu

V Nancy začaly zkoušky tříčlánkových trolejbusů HESS

Tříčlánkový trolejbus švýcarského HESSu během první zkušební jízdy pod trolejovým vedením dne 16. 10. 2024. (foto: Sorin Nicolae Blaga)
Tříčlánkový trolejbus švýcarského HESSu během první zkušební jízdy pod trolejovým vedením dne 16. 10. 2024. (foto: Sorin Nicolae Blaga)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
17. 10. 2024 19:08
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Přerod někdejšího systému tzv. tramvají na pneumatikách ve francouzském Nancy postoupil do další fáze. Dne 16. 10. 2024 byly zahájeny zkušební jízdy na prvním úseku přestavované trati. Testů se prozatím účastnily dva tříčlánkové trolejbusy HESS lightTram® 25.

Připomeňme, že původní systém tzv. tramvají na pneumatikách, který v podání Nancy představoval trolejbusy se směrovým vedením pomocí speciální středové kolejnice, byl zrušen 12. 3. 2023, načež začala kompletní přestavba linky pro budoucí nasazení tříčlánkových parciálních trolejbusů. Stavebně bylo zapotřebí upravit především vybrané oblouky, které by klasický trolejbus (či autobus) nedokázal opsat, rekonstrukce ale byla pojata velkolepě, včetně výměny trolejového vedení, úprav silnic a chodníků, nových zastávek atp. I proto má zabrat celé dva roky.

Nástupcem vysloužilých vozů se stane flotila 25 tříčlánkových trolejbusů od švýcarského HESSu, který dodal první vůz již dne 12. 3. 2024. Veškeré zkušební jízdy a školení ale dosud probíhaly jen v režimu na baterie. Výstavba trolejového vedení byla zahájena až dne 10. 9. 2024, přičemž je rozdělena na etapy. Celková délka linky číslo 1, na níž budou trolejbusy sloužit, je 10 km. Z nich má být trolejové vedení zavěšeno na cca 75 % trasy (na baterii mají být pojížděny úseky v centru města). Prozatím bylo dokončeno trolejové vedení včetně napájení na 2,9 km dlouhém úseku mezi zastávkami CHU Brabois – Montet-Octroi ve městě Vandœuvre-lès-Nancy (to fakticky s Nancy splývá, de iure je ale samostatné). Právě zde byly dne 16. 10. 2024 zahájeny zkoušky se dvěma vozidly, která byla zatížena na 98 % maximální hmotnosti. S tím, jak budou dokončovány stavebně další části, bude testování postupně rozšiřováno a rozeběhne se i intenzivní školení řidičů dopravce Keolis (celkem jich bude zapotřebí proškolit na nový typ cca 150).

V současné době se v Nancy fyzicky nachází již 10 z 25 tříčlánkových trolejbusů. Všechny by měly být dle smlouvy předány do 2. 1. 2025, přičemž výrobce měl budoucího vlastníka ubezpečit, že dodávku stihne včas. K zahájení provozu by nicméně nemělo dojít dříve než v březnu 2025, protože kromě trolejového vedení (jehož poslední úsek by měl být zavěšen do konce letošního roku) probíhají i další stavební práce. Například archeologické vykopávky byly definitivně ukončeny teprve v pondělí 14. října.

Podobné články