Zajímavá událost se odehrála včera v Nižném Novgorodu na hlavním náměstí Minina. Byl zde totiž sdělovacím prostředkům i veřejnosti představen parciální trolejbus typu BKM 32100D, který byl vyroben nikoli přímo Belkommunmašem, ale s pomocí místní akciové společnosti CNII „Burevestnik“, která jej smontovala s pomocí dovezených stavebnicových dílů. Tento podnik je přitom vlastněn ruskou státní korporací Rostech. Tatáž korporace ale, mimo jiné, vlastní i KAMAZ a ten, jak už jsme psali, také plánuje spustit vlastní výrobu trolejbusů.
CNII „Burevestnik“ uvedl, že uzavřel dohodu s Belkommunmašem, na základě které smí v Nižném Novgorodě vyrábět trolejbusy nejen sólo typu BKM-32100D, ale i článkového typu BKM.43300D. V obou případech se jedná o parciální trolejbusy. Město dnes, 21. 8. 2021, začalo nový trolejbus testovat, a to na trolejbusové lince 17, pro potřeby nového trolejbusu prodloužené o nezatrolejovaný úsek, a bude sledovat a vyhodnocovat s výrobcem různé ukazatele. Zástupci radnice už uvedli, že by rádi rozvíjeli trolejbusovou dopravu do nových oblastí bez nutnosti stavět nové troleje. Dále uvedli, že parciální trolejbusy umožní prodloužit realizaci městského projektu „Čisté nebe“, jehož cílem je dostat co nejvíce nadzemních kabelů a drátů pod zem, případně je eliminovat. Není od věci připomenout, že stejný název nesl i několikaletý program, který spustila před časem i Moskva, avšak tam pak tento program vedl zejména k rychlé eliminaci trolejbusových tratí, zatímco při eliminaci jiných viditelných kabelů a drátů už tak moc moskevská radnice horlivá nebyla. A zatímco v Moskvě se nikdy parciální trolejbusy testovat nerozhodli a jmenovaný program nakonec zajistil kvapnou likvidaci trolejbusů v ruském hlavním městě, v Nižném Novgorodě se rozhodli postupovat jinak, a spolu s „parciálem“ testují nyní i elektrobus a v bateriových trolejbusech už nyní vidí potenciál, jelikož už pro ně mají připravené možné trasy, přičemž stávající troleje by měly být zachovány.
Nižnij Novgorod je však na tom s obnovou trolejbusového parku bídně. Sice nedávno získal velký počet ojetin z Moskvy (70 ks; některé ale dosud nezprovoznil a asi ani nikdy nezprovozní), avšak na nová vozidla nemá peníze a trolejbusová infrastruktura je taktéž přehlídkou zastaralosti. Z téměř 240 trolejbusů, které město eviduje, jich ostatně jezdí necelých 170. Město se kvůli chybějícím financím bude ucházet o dotace z federálního programu „Bezpečné a kvalitní pozemní komunikace“. Pokud bude se svou žádostí úspěšné, plánuje nakoupit nejprve zhruba 30 bateriových trolejbusů.