Menu

V Ostravě vyrazily do provozu první elektrobusy od Solarisu

Elektrobus ev. č. 5011 byl zachycen na lince č. 29 v první den v provozu s cestujícími. Povšimněte si ližin na střeše sloužících pro rychlé nabíjení, kdy sběrač je součástí rychlonabíjecí stanice a spouští se směrem dolů na vůz. (foto: Vojtěch Jandásek)
Elektrobus ev. č. 5011 byl zachycen na lince č. 29 v první den v provozu s cestujícími. Povšimněte si ližin na střeše sloužících pro rychlé nabíjení, kdy sběrač je součástí rychlonabíjecí stanice a spouští se směrem dolů na vůz. (foto: Vojtěch Jandásek)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 05. 2022 09:32
Vojtěch Jandásek
3 minuty čtení

Sobota 7. 5. 2022 se stala prvním dnem, kdy v Ostravě vyrazily do provozu s cestujícími první tři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, které jsou součástí dodávky zahrnující celkem 24 vozů. Poté, co bude zprovozněna celá flotila vozidel, se stane Dopravní podnik Ostrava největším provozovatelem elektrobusů v České republice.

Počátek snahy o nákup takto velkého množství elektrobusů se datuje k 3. 9. 2020, kdy DPO vypsal výběrové řízení na dodavatele vozidel a nabíječek. Minimální dojezd elektrobusů byl stanoven na 350 km s tím, že na vybraných konečných zastávkách bude využito rychlonabíjení, které po deseti minutách nabíjení dodá dostatečné množství elektrické energie na to, aby elektrobus mohl urazit dalších 30 km. Z tohoto důvodu byla součástí zakázky rovněž výstavba 2 nabíjecích stanic pro rychlonabíjení, kdy jedna měla být vystavěna v terminálu Hranečník (1 nabíjecí rameno) a druhá na ulici Valchařská (3 nabíjecí ramena).

Vítězem zakázky se stal SOLARIS CZECH spol. s r.o. s modelem Solaris Urbino 12 electric, který porazil celkem trojici konkurentů, jmenovitě Škodu Electric s modelem Temsa Avenue Electron, Iveco Czech Republic s modelem Iveco E-way a SOR Libchavy s elektrobusem SOR NS 12 electric. Cena za dodání vozidel a nabíjecích stanic je 307,9 mil. Kč bez DPH, přičemž jedno vozidlo poté vychází na 10,98 mil. Kč, kdy většinu těchto nákladů hradí EU. Přítomnost konkurence a boj výrobců o postavení v Ostravě vyvolaly jistou cenovou válku, kdy výsledná cenovka za elektrobusy s příležitostným nabíjením od Solarisu byla nezvykle nízká a celková hodnota zakázky klesla oproti očekávání o takřka 27 % (původní odhadovaná hodnota činila 420,5 mil. Kč).   

První dva elektrobusy dorazily do Ostravy už na počátku března 2022 a byly přiděleny garážím Hranečník. Po dodání došlo k nezbytnému proškolení provozního personálu načež si elektrobusy musely počkat na výstavbu potřebných nabíjecích stanic, jejichž technologii dodává Siemens, přičemž použit je systém standardizovaného čtyřpólového nabíjení (tj. póly plus, minus, uzemnění, kontrola uzemnění) známý jako OppCharge. Ve výstavbě došlo ovšem ke značnému skluzu, kdy rychlonabíjecí stanice na Valchařské ulici dodnes nebyla postavena (a stavba dokonce nebyla ani zahájena) a stanice v terminálu Hranečník byla dokončena až na konci měsíce dubna. Zpoždění ale nenastalo vinou pochybení na straně Solarisu coby dodavatele, ale zákazníka (tj. ostravského DP), který nestihl včas zajistit výstavbu nezbytných kabelových tras, které nebyly součástí dodávky nabíjecích stanic.

Poté, co byla alespoň nabíjecí stanice v terminálu Hranečník dokončena, proběhlo v pátek 6. 5. 2022 slavnostní představení elektrobusů novinářům, jehož se zúčastnil rovněž ministr dopravy Mgr. Martin Kupka. Nic tak už nebránilo tomu, aby elektrobusy vyrazily do pravidelného provozu s cestujícími.

K dnešnímu datu (8. 5. 2022) DPO převzal celkem 8 elektrobusů ev. č. 5008 až 5015 (číselně navazují elektrobusy na dříve dodané vozy SOR EBN 10,5 a elektrobusy Ekova Electron 12), které byly přiřazeny garážím Hranečník. Po dodání všech 24 vozidel bude 21 elektrobusů přiřazeno garážím Hranečník (15 z nich bude ale dislokováno v areálu na ul. Vítkovické v bývalých garážích Arrivy, kde by mělo dojít k výstavbě krytých stání a nabíječek) a zbylé 3 elektrobusy budou přiřazeny garážím Poruba.

Elektrobusy z porubských garáží budou vyrážet na linky z konečné Svinov, mosty (ve směru do Klimkovic, Polanky, Dubí a Plesné), kde stojí nabíjecí stanice umožňující rychlonabíjení již delší dobu (byla dodána společně s prvními dvěma elektrobusy od Ekovy). 15 vozů, které budou alokovány v areálu na ul. Vítkovické, bude využívat nabíjecí stanici na ul. Valchařské a budou jezdit na linkách ze zastávky Křižíkova směrem na Hlučínsko a zbylých 6 vozidel, které budou mít domovinu na Hranečníku, bude obsluhovat autobusové linky začínající na terminálu Hranečník.

Dodáním elektrobusů se tedy DPO postupně blíží ke splnění slibu z kampaně „Bez dieselu“, jelikož dojde k vyřazení dalších „záložních“ dieselových vozidel, které jsou nadále v každodenním provozu. I nové elektrobusy od Solarisu jsou ale vybaveny naftovým topením pro případy velkých mrazů, takže zcela „bez dieselu“ DPO minimálně ani do vyřazení těchto nových vozidel nebude.

Závěrem doplňme, že premiérové nasazení nových elektrobusů na linky ostravské MHD se neobešlo zcela bez problémů. Před fází naprosté provozní spokojenosti je ale vychytávání drobných chybiček standardem každého nově dodaného vozidla. Z osmi elektrobusů, které mohly do provozu vyrazit dne 7. 5. 2022, neopustila trojice (ev. č. 5008, 5013 a 5015) kvůli detekovaným závadám ani garáže, vůz ev. č. 5010 byl pro poruchu stažen a nahrazen jiným elektrobusem během dne, konkrétně vozem ev. č. 5014. Ani ten však směnu nedojezdil, a tak za něj musel zaskočit plynový vůz. Podobně byl z linky stažen v průběhu dne i elektrobus ev. č. 5011, jenž byl nahrazen elektrobusem ev. č. 5009, takže celý první den zvládl nakonec odjezdit pouze jeden vůz ev. č. 5012.

Podobné články