Menu

V Pardubicích v sobotu končí trolejbusy Škoda 21 Tr

V roce 2019 byl před nádražím v Pardubicích zachycen vůz ev. č. 393, který ještě v témže roce odstaven z provozu. Dnes už vozí pasažéry v trolejbusovém nebi. (foto: Honza Tran)
V roce 2019 byl před nádražím v Pardubicích zachycen vůz ev. č. 393, který ještě v témže roce odstaven z provozu. Dnes už vozí pasažéry v trolejbusovém nebi. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
25. 03. 2021 20:49
Libor Hinčica
3 minuty čtení

V sobotu 27. 3. 2021 vyjede v Pardubicích naposledy na linku číslo 11 trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 395. Jedná se o poslední z vozů tohoto typu, jenž má dopravce ještě v provozním stavu. Historie pardubických „jednadvacítek“ se uzavře po 20 letech od zařazení prvního vozidla.

První trolejbus Škoda 21 Tr byl ze strany pardubického DP převzat v závěru roku 2000 v areálu Škody Ostrov s tím, že bylo dohodnuto jeho pozdější fyzické předání v Pardubicích s ohledem na testování některých nových prvků oproti dříve vyráběným vozům tohoto typu (odlišné provedení zadní nápravy a užití nového typu statického měniče z produkce pražského Alstomu; dnes Cegelecu). Do „Perníkova“ se tak vůz budoucího ev. č. 385 dostal až 18. 2. 2001, přičemž cestu ze západu Čech absolvoval bíla lakovaný trolejbus po železnici. V ulicích se na zkouškách objevil již 21. 2. 2001, avšak ještě bez cestujících. Nařízený zkušební provoz bez pasažérů v rozsahu 1 000 kilometrů trval zhruba měsíc, premiéru na lince si trolejbus odbyl 26. 3. 2001 na lince č. 3, stále šlo ale o provoz zkušební, který byl úspěšně dotažen do konce až v červenci 2001, kdy došlo i účetně k zařazení první „jednadvacítky“ (od 18. 7. 2001) do provozu. Tím Pardubice získaly svůj první nízkopodlažní trolejbus, ke kterému si přiobjednaly další čtyři, jejichž dodávky byly rozděleny mezi léta 2001 a 2002.

V zastávce Polabiny, TÚ zachytil fotograf dne 19. 6. 2019 trolejbus 21 Tr ev. č. 396. I ten byl sešrotován. (foto: Honza Tran)

Nákup pak pokračoval až do roku 2004, kdy se počet vozů 21 Tr uzavřel na 15 vozech (ev. č. 385–399). K vyřazení prvního z trolejbusů došlo v roce 2018 (ev. č. 385), přičemž trolejbus zamířil ještě do Brna, kde byl využit jako zdroj náhradních dílů při opravách místní flotily vozů 21 Tr. Likvidace zbytku vozu se na jihu Moravy odehrála až na podzim 2020. Postupně pak byly v průběhu června 2018 odstaveny v Pardubicích další vozy 21 Tr (386–389), které však byly formálně udržovány ještě jako provozní záloha a k jejich účetnímu vyřazení a následné likvidaci došlo až v červenci 2020 (u vozu ev. č. 389 již v září 2019).

Podobně byla zlikvidována (a účetně vyřazena) i část vozů, která byla z pravidelného provozu odstavena v roce 2019. Důvodem pro odstavení byl špatný technický stav trolejbusů. Vozy 21 Tr trpěly na mizernou antikorozní ochranu (fakticky nulovou). To způsobovalo postupné vyhnití skeletu, kdy se oprava trolejbusů jevila vzhledem ke stáří i vynaloženým nákladům již jako nerentabilní. V roce 2019 tak naposledy vyjely vozy ev. č. 391, 393, 394, 396, 397, 398 i 399, přičemž náhradou za ně se staly nově dodané vozy Škoda 32 Tr. Došlo tak dříve k vyřazení nízkopodlažních trolejbusů než posledních pardubických vozů 14 Tr. Tato situace bude platit i po sobotní půlnoci, protože v Pardubicích je nadále jako provozní záloha využíván vůz 14 Tr ev. č. 345, který byl v roce 2006 modernizován v Plzni za využití nové vozové skříně.

Fotografie detailu vozu ev. č. 397 ukazuje postupující korozi na karoserii vozu 21 Tr. Trolejbus pochopitelně v tomto stavu již nebyl nasazován do provozu, fotografie dokumentuje stav po zhruba ročním odstavení venku. Snímek ale průkazně dokumentuje, jak špatná antikorozní ochrana skeletů „jednadvacítek“ – jinak mimořádně nadčasových vozidel – byla. (foto: Libor Hinčica)

Roku 2021 se dožily v rámci vozového parku pardubického DP čtyři trolejbusy 21 Tr, a sice ev. č. 392, 395, 397 a 399. Poslední dva jmenované ale už od roku 2019 pasažéry nevozily, jak jsme si prozradili výše. Vůz ev. č. 392 se na lince objevil naposledy dne 4. 2. 2021, a tak jedinou pardubickou „jednadvacítkou“, kterou ještě bylo možné potkat v průběhu února a března na lince, byl vůz ev. č. 395.

Jeho životní pouť se uzavře na lince č. 11 dne 27. 3. 2021. Následně dojde k odstavení trolejbusu, protože v Pardubicích začne od neděle 28. 3. 2021 fungovat nový odbavovací systém coby náhrada dosud užívaného systému EMtest, který byl součástí pardubické MHD od října 2006. Novým odbavovacím systémem již nebude vůz 21 Tr osazen, a tak nebude moci do provozu dále zasahovat. Kromě svezení s vozem 21 Tr bude možné svézt se také autobusem Karosa Renault Citybus ev. č. 149 z roku 1998, který drží mezi pardubickými autobusy prvenství v podobně 23 let služby bez provedení generální opravy. Autobus bude nasazen na linky 8+88, nicméně veřejnost by měla mít možnost se s ním potkávat i v budoucnu. Vůz má totiž po svém sobotním vyřazení rozšířit sbírku historických vozidel DPMP.  

Připomeňme, že Škoda Ostrov vyrobila v letech 1995 až 2004 celkem 135 trolejbusů 21 Tr (včetně verze s asynchronní výzbrojí) – po jednom kuse odebrali zákazníci na Slovensku a v Maďarsku, dva vozy darovala Česká republika do Bosny a Hercegoviny, zbytek skončil u českých zákazníků. Z osmi českých měst, do nichž byly trolejbusy 21 Tr dodány, se už s nimi rozloučili v Českých Budějovicích, v Hradci Králové, Jihlavě, Opavě a Plzni, po sobotě se přidají i Pardubice. Nadále tak budou trolejbusy součástí veřejné dopravy jen v Brně, Ostravě a Ústí nad Labem, kam se dostaly vozy 21 Tr až jako ojeté.

 

Podobné články