Netradiční prototyp spatřil světlo světa v sousedním Polsku. Výrobce Autosan ve spolupráci s místním výzkumným institutem „Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji“ ukázal první fotografie třínápravového článkového vozu s krátkým zadním článkem, jenž má být výsledkem vývojového projektu nazvaného „Autobus se zadním, externím, elektrickým pohonem“.
Dotační prostředky lze v rámci výzkumu čerpat na nejrůznější aktivity. Jednou z nich je očividně i vývoj autobusu, který disponuje krátkým zadním článkem, který slouží pouze pro potřeby umístění technologie elektrobusu – baterií, pohonu, motoru atp. Přední část je určena pouze pro cestující a od kloubového spojení je oddělena pevnou stěnou. Zadní náprava je pak pevná, střední je řiditelná. Výhodou takového pojetí elektrobusu má být vyšší využitelná kapacita baterie, která by měla umožnit nasazení na delší linky. Žádné technické parametry poněkud bizarního vozidla prozatím publikovány nebyly.
V Polsku se k projektu vývoje specifického autobusu připojil Autosan, který je sám o sobě vzhledem k několikaletému vrávorání nad propastí zániku takřka přírodní úkaz. Firmu v roce 2016 zachránil stát, když ji začlenil pod svůj zbrojařský koncern Polska Grupa Zbrojeniowa SA, v jejímž rámci byly jako budoucí vlastníci Autosanu „vylosovány“ společnosti Huta Stalowa Wola SA a PIT-RADWAR SA. Udržení historické značky se sice podařilo, nicméně firma hraje na trhu zcela marginální roli. V roce 2023 dodal podnik jen 74 autobusů, většinu z nich do Varšavy v rámci zpožděného kontraktu na výrobu 90 autobusů s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG). Meziročně šlo nicméně o výrazný nárůst prodeje, neboť v roce 2022 bylo zákazníkům předáno jen 32 vozů. Taková čísla musí být hluboko pod jakoukoli rentabilitou.
Doplňme, že Autosan má ve své nabídce i klasický 12m elektrobus s obchodním jménem SANCITY 12LFE, který byl oficiálně představen v listopadu 2019.