Menu

V Poznani otestují sarajevské Tango

Tramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo na veletrhu TRAKO v Gdaňsku. (foto: Witold Urbanowicz)
Tramvaj Stadler Tango NF3 pro Sarajevo na veletrhu TRAKO v Gdaňsku. (foto: Witold Urbanowicz)
Stáhnout PDF
Tramvaje
25. 10. 2023 23:06
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Na gdaňském veletrhu TRAKO v druhé polovině září 2023 představený vůz Stadler Tango NF3 pro Sarajevo si odbude homologační testy v polské Poznani. Trvat by měly až do počátku února příštího roku. Z větší části se budou zkoušky odehrávat v areálu vozovny Franowo, vůz by měl však vyrazit i do ulic metropole Velkopolského vojvodství.

Připomeňme, že Sarajevo si objednalo v srpnu 2021 celkem 15 tramvají a dalších deset si může přikoupit v rámci opce. Stadler s cenovkou necelých (v přepočtu) 60 mil. Kč/vůz podal nejlepší nabídku v soutěži, kde o přízeň sarajevského kantonu usilovali i výrobci Alstom, CAF, Durmazlar a Škoda Transportation. Původně se předpokládalo, že dodávka proběhne již v srpnu 2023, projekt ale nabral zpoždění v důsledku událostí na Ukrajině, jež vedly k utlumení produkce v běloruském závodu Stadleru. Ten pak nechal výrobu tramvají pro Sarajevo soustředit výhradně do Polska, kde se na projektu podílejí závody ve Środě Wielkopolské (výroba hrubých staveb skříní) a Siedlcích (finální montáž).

Tramvaje pro Sarajevo jsou příbuzné ostravských vozů Stadler Tango NF2, od nichž přejímají i designové křivky. Na rozdíl od vozů z pomezí Moravy a Slezska se ale jedná o tramvaje tříčlánkové o šířce 2,4 m a délce 31,3 m. Jako hnací jsou řešeny pouze krajní podvozky (4x 105 kW), výrazně se podařilo zlepšit řešení interiéru vozu, kde byl eliminován počet sedadel na podestách.

Na projektu významně participuje česká pobočka Stadleru, jedna z největších projekčních kanceláří švýcarského výrobce. Právě česká spoluúčast na vývoji tramvaje hrála i roli při výběru nejvhodnější lokality pro testování prototypového vozu. Poznaň je totiž dobře dostupná jak pro pracovníky z Varšavy (resp. Siedleců), tak pro pracovníky z Prahy.

Dalším důležitým faktorem pro volbu Poznaně bylo mimořádně kvalitní zázemí vozovny Franowo, která je považována za jednu z nejmodernějších v Evropě (do provozu byla ostatně uvedena teprve v květnu 2014). Její součástí je mimo jiné testovací kolej umožňující jízdu rychlostí až 50 km/h, aniž by bylo nutné opouštět areál. Nicméně i testy za branami vozovny Franowo jsou pro následující týdny plánovány. Konat by se měly převážně v nočních hodinách a v režimu bez cestujících. Momentálně se již ve vozovně Franowo nachází zkušební vůz, který se připravuje na zahájení dynamických zkoušek.

Podobné články