Menu

V Praze vyjede první z nových tramvají T3R.PLF

První z 65 nových tramvají T3R.PLF má do provozu vyjet 6. 3. 2023 na linku číslo 13. (foto: DPP Dan Šabík)
První z 65 nových tramvají T3R.PLF má do provozu vyjet 6. 3. 2023 na linku číslo 13. (foto: DPP Dan Šabík)
Stáhnout PDF
Tramvaje
05. 03. 2023 14:10
Libor Hinčica
3 minuty čtení

V pondělí 6. 3. 2023 vyjede do ulic Prahy první z nových tramvají T3R.PLF, jež je součástí rámcové smlouvy počítající s dohotovením až 65 těchto vozidel, které by měly primárně v budoucnu sloužit na linkách noční tramvajové dopravy, a tím zajistit možnost přepravy imobilních cestujících i v těch časech dne, kdy obloze vládne měsíc.

Kontrakt na zhotovení 65 tramvají za využití nové vozové skříně byl rozdělen na dvě samostatná nadlimitní výběrová řízení. První se týkalo dodání samotných vozových skříní, kde se vítězem stala společnost Pragoimex, která v pozici jediného účastníka nabídla jednu novou skříň VarCB3LF za částku 3,475 mil. Kč. Další zakázka se týkala modernizace elektrických výzbrojí, kde se střetly společnosti Cegelec a STARMANS electronics, přičemž úspěšnější byla první jmenovaná, jež nabídla repasi starších výzbrojí TV Progress za částku 75 mil. Kč (průměrně 1,15 mil. Kč/vůz, cenově jsou však odlišeny repase výzbrojí tzv. analogových a digitálních). S oběma dodavateli byly smlouvy podepsány v průběhu roku 2020, samotná realizace zakázky se ale i vzhledem k vytíženosti pražských ústředních dílen v čase výrazně natahovala, a tak byl první vůz budoucího ev. č. 8286 dokončen teprve na přelomu loňského a letošního roku.

Vůz ev. č. 8286 si dokončil pražský DP ve vlastních ústředních dílnách. Realizace projektu se ale kvůli vytíženosti dílen natahovala. (foto: DPP; Dan Šabík)

I proto DP hl. m. Prahy přistoupil později k vypsání další soutěže, kterou uzavřel v dubnu 2022. Ta mu umožňuje kompletovat teoreticky až všech 65 vozů externě. Ačkoli odhadovaná hodnota zakázky činila jen 226 mil. Kč, vítězná suma od jediného účastníka výběrového řízení – opět společnosti Pragoimex – byla výrazně vyšší, a sice 421,85 mil. Kč bez DPH (6,49 mil. Kč/vůz). Vítěz měl formálně jistotu, že u něj nechá pražský DP zhotovit minimálně tři vozy. V součtu se samotnou skříní a repasovanou elektrickou výzbrojí tedy vychází jedna externě zhotovená „wana“ na 11,115 mil. Kč, k čemuž je nutno započítat ještě další komponenty dodávané ze strany pražského DP a jím repasované (například podvozky).

Připomeňme, že prvních 33 tramvají T3 s novou částečně nízkopodlažní skříní nechal pražský DP vyhotovit v letech 2006 až 2009 (ev. č. 8251–8283). V letech 2017 a 2018 se k nim přidaly další dva vozy (ev. č. 8284 a 8285), které byly pojaty jako vzorová modernizace dalších vozů s tím, že cílem bylo získat co nejvíce komponentů z původních tramvají T3R.P (včetně zmíněné elektrické výzbroje, jež už byla pouze opravována). Na tyto tramvaje má v budoucnu navázat až 65 dalších, čímž se celkový počet vozů T3R.PLF zakulatí na rovných 100 kusů. První z oněch 65 vozů vyjede poprvé na linku v pondělí 6. 3. 2023, konkrétně na druhé pořadí linky č. 13 (nyní v trase Vozovna Žižkov – Čechovo náměstí).

Jedna z rozpracovaných skříní tramvají T3R.PLF pro pražský DP v Krnovských opravnách a strojírnách v září 2022. (foto: Libor Hinčica)

U první z pětašedesáti nových částečně nízkopodlažních „té trojek“ se interně používá označení facelift, což zní sice vzletně, nicméně běžný cestující si s ohledem na povahu změn všimne zřejmě jen minima novinek. Bonusem pro pasažéry je jistě větší počet míst k sezení, kdy se ve vysokopodlažní části poprvé objevují sedadla v uspořádání 2+1, namísto dosud tradičního 1+1. Inovovaný je i informační systém, kdy se po vzoru posledních modernizovaných vozů KT8D5.RN2P (ex-Miskolc) užily elektronické informační panely s oranžovými LED diodami z produkce společnosti BUSTEC, u řidiče je poté možné nalézt elektronickou kurzovku, v interiéru jsou umístěny i dva LCD monitory (jeden v sousedství kabiny řidiče, druhý v nízkopodlažní části). Podle vzoru tramvaje ev. č. 8285 (tedy dosud poslední modernizované „wany“) byla použita madla z nerezové oceli (jejich uspořádání je ovšem uzpůsobeno jinému rozmístění sedadel), dále podlahová krytina ve dvou odstínech (s reflexními žlutými prvky, navíc jsou ještě červeně z pohledové strany vyhotoveny schody) a prosklené tónované zástěny u schodů (kouřové sklo). Novinkou je osvětlení v provedení LED v odstínu studené bílé barvy.

Veškeré designerské úpravy byly konzultovány s původním autorem pražských vozů T3R.PLF, doc. Ing. arch. Patrikem Kotasem. Ten je také podepsaný pod některými dalšími detaily, které se na voze ev. č. 8286 objevily poprvé. Jde například o změněnou konstrukci zástěny kabiny řidiče se zabudovanou schránou na hasicí přístroj, kryt kabiny klimatizační jednotky řidiče v barvě karoserie (krémové) a změnu na první pohled nejvýraznější – zakulacené provedení velkoformátových oken ve střední nízkopodlažní části.

Řidiči ocení jednolištový stěrač, který nahradil původní dvojici menších stěračů, dále doplnění podnožky na levou nohu, držáků na provozní desky řidiče, háčku na klíče, jiné osvětlení atp. Výraznou změnou je absence klasické zásuvky mnohočlenného řízení na předním čele, jež byla nahrazena jednodušší svorkovnicí pod vozem, která je určena pouze pro případy nutnosti (například odtah vozu). S provozem v soupravách, kdy by byl vůz T3R.PLF řazen jako druhý v pořadí, se vůbec nepočítá.

Projekt modernizací bude běžet až do roku 2026. V té době uplyne od představení prototypu tramvaje T3 těžko uvěřitelných 66 let. S ohledem na rozběhnutí finálních montáží v Krnově lze předpokládat, že dosud pomalé tempo modernizací nabere v nadcházejících měsících na obrátkách.   

Podobné články