Menu

V Praze vyjel do ulic první Streetway. Zatím testovací

Testovací autobus Iveco Streetway zachycený vedle ex-miskolcké tramvaje KT8D5, jež prozatím čeká na svou opravu. (foto: Šimon Hořický)
Testovací autobus Iveco Streetway zachycený vedle ex-miskolcké tramvaje KT8D5, jež prozatím čeká na svou opravu. (foto: Šimon Hořický)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 05. 2022 12:34
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Pražský DP začal od 20. 5. 2022 testovat na dobu tří týdnů autobusu Iveco Streetway, loňskou novinku v portfoliu Iveco Bus, která doplňuje, alespoň prozatím, v nabídce vůz Iveco Urbanway. Zatímco Urbanway je ryzím produktem Iveca, jenž má svého praprapředchůce v koncepci legendárního Renaultu 312 ze závěru 80. let, Streetway je vůz zcela odlišného ražení, který vzešel ze spolupráce Iveca a tureckého Otokaru. 

Připomeňme, že Streetway je typickým produktem tzv. projektu OEM (Original Equipment Manufacturer), což je zkratka používaná pro výrobky, jež jsou prodávány a propagovány jinou obchodní značkou, než která je jejich hlavních výrobcem. Takových výrobků je na trhu s prostředky hromadné dopravy celá řada. Ani znalcům elektrobusů patrně mnoho neřekne čínské označení Dragon E12, nicméně pojmenování Ebusco 2.2 už je v Evropě výrazně známější. V českém prostředí je patrně nejvýraznější aktivitou v tomto směru výroba a prodej trolejbusů, elektrobusů a nyní již i dieselových autobusů pod značkou Škoda za využití karoserií různých výrobců. Míra úprav oproti původnímu vozidlu může spočívat jen v přelepení loga, anebo v úpravě designu či vybrané technologie. To je i případ vozu Iveco Streetway, který využívá motor z produkce FPT Industrial (skupiny, v níž je i Iveco Bus), zatímco Otokar standardně u svých vozů používá americké motory Cummins. Navíc došlo i k faceliftu a autobus je nově homologován pod značkou Iveco. Výroba ovšem probíhá kompletně v tureckém závodě Otokaru a zbytek vozidla je také bezezbytku převzat z modelu Otokar Kent C, který v článkové verzi jezdí od konce loňského roku v Bratislavě. Přidaná hodnota Iveca tak spočívá hlavně v pohonném řetězci a v domluvě o poskytování servisní sítě.

Ačkoli Iveco Bus avizovalo, že autobus bude primárně nabízen na trzích východní a jihovýchodní Evropy coby substitut k Urbanwayi, toto předsevzetí, zdá se, výrobci dlouho nevydrželo. Na nedávném veletrhu Bus2Bus v Berlíně byl totiž Streetway představen ve své německé premiéře s tím, že autobus bude nyní k dispozici v případě zájmu i německým zákazníkům. Působiště „převlečeného Kentu C“ se tak významně rozšíří.

Iveco má prozatím v ČR k dispozici jeden předváděcí autobus ve 12m. V Praze vyjel v pátek 20. 5. 2022 poprvé na linku číslo 175. (foto: Šimon Hořický)

Iveco Bus má v České republice k dispozici předváděcí vůz Streetway 12m, který se již stihl objevit od začátku letošního roku na testování u DP města Pardubice, brněnského DP, v Chorvatsku a Slovinsku, naposledy pak u bratislavského DP. Po slovenské metropoli nyní následuje ta česká, v níž Iveco Bus udělalo první významný zářez na trhu se svým novým produktem, když se letos dočkalo vlastní verze Vítězného února po oznámení výsledků trojice soutěží na dodávku nových vozidel pro pražský DP. Ten může celkem nakoupit až 253 autobusů s logem Iveca, z toho však pouze 10 (částečně nízkopodlažní vozy Iveco Crossway CITY LE 14,5m) je ryzím produktem Iveca, zatímco až 100 sólo vozů a až 143 kloubových autobusů má reprezentovat model Streetway. V případě, že by došlo k vyčerpání kontraktů v celé výši, zaplatil by pražský DP za autobusy 1,591 mil. Kč, což by bylo o 223 mil. Kč méně, než byla předpokládaná hodnota kontraktů. Výběrové řízení pro Prahu zároveň ukázalo ještě jeden zajímavý aspekt, a sice že mezi Ivecem a Otokarem pravděpodobně neexistuje dohoda o exkluzivitě v rámci prodeje vozidel. Do pražského výběrového řízení se totiž vedla Iveca (dále SORu, Škody Electric a Solarisu) hlásil také přímo Otokar se svým „originálním“ řešením Kent C a Kent C Articulated.

Premiéra nového autobusu Iveco Streetway na linkách pražské MHD se odehrála v pátek dne 20. 5. 2022 na osmém pořadí linky č. 175 (Florenc – Háje). Praha si chce v rámci zkoušek ověřit vlastnosti technického řešení vozidla, přičemž získané zkušenosti mají být promítnuty do první dodávky vozidel, jež je očekávána už na přelomu letošního roku a má zahrnovat celkem 15 článkových vozů Iveco Streetway 18m. Testovací autobus byl do Prahy převezen již v úterý 17. 5. 2022, načež ve středu došlo k instalaci odbavovacího a informačního systému (v provizorní podobě, s ohledem na zkušební charakter) a ve čtvrtek 19. 5. 2022 proběhlo školení provozního personálu. Prezentační vůz byl přidělen do garáže Hostivař a získal zkušební ev. č. 9991.

Po pátečním nasazení je plánováno na sobotu (21. 5. 2022) vypravení vozidla na páté pořadí linky č. 165 (Sídliště Zbraslav – Háje), v neděli se autobus opět vrátí na linku č. 175 (3. pořadí), přičemž na obou linkách se bude vůz střídavě objevovat až do pátku 27. 5. 2022 (dále prozatím nebyl harmonogram zkoušek zveřejněn), a to podle následujícího plánu:  

PO 23. 5. 2022 – linka 175, pořadí 8
ÚT 24. 5. 2022 – linka 165, pořadí 13
ST 25. 5. 2022 – linka 175, pořadí 1
ČT 26. 5. 2022 – linka 165, pořadí 9
PÁ 27. 5. 2022 – linka 175, pořadí 2

Podobné články