Před pár dny jsme u nás na webu informovali o 60. výročí od zahájení pravidelného provozu trolejbusu typu Škoda 9 Tr s cestujícími. Ačkoli prototyp „devítky“ byl vyroben již v roce 1957, do ostrého provozu byl nasazen až 30. 11. 1960 v Plzni pod ev. č. 166. Cestující vozil i přes svou atypičnost (v porovnání s druhým prototypem z roku 1960 i sériovými „devítkami“) až do roku 1974, kdy byl vůz odstaven. Toto výročí si připomněli v pondělí 30. 11. 2020 na Ukrajině, konkrétně ve městě Rovno (Rivne). To bylo posledním městem na světě, kde bylo možné se legendárními „devítkami“ v pravidelném provozu ještě svézt.
Ve flotile vozového parku je formálně ještě stále 10 vozů 9 Tr vedeno coby povozní rezerva – konkrétně jde o 5 vozů typu 9 TrHT, jež byly převzaty v polovině 90. let z Československa (ev. č. 126, 129, 130, 135 a 137; první a poslední vůz ex-Ostrava, zbylé vozy ex-Brno) a přestavěny na jednodušší řešení se stykačovou výzbrojí, a 5 vozů 9 TrH (ev. č. 085, 090, 091, 094, a 097), které pocházejí ještě z původních dodávek do města z let 1980 a 1982. Trolejbusy byly vypravovány pravidelně do ostrého provozu až do března 2020, poté se opět vrátily na linky od května, avšak již v menším počtu. Dne 8. 10. 2020 vyjely naposledy a nebylo zřejmé, jaký bude jejich další osud, nicméně k formálnímu vyřazení a likvidaci nedošlo.
Dne 30. 11. 2020 byl vypraven vůz ev. č. 129 (ex-Brno ev. č. 3147) na pravidelný spoj linky číslo 4 jako zpestření všedního provozu a připomenutí výročí vzpomínaného v úvodu tohoto příspěvku. Nasazení trolejbusu a připomenutí výročí se dočkalo velké pozornosti médií, a to jak těch ukrajinských, tak těch zahraničních. O „devítce“ v Rovně a jejím výročí například hodlají referovat i oba britské časopisy věnující se trolejbusům. Hned od následujícího dne – 1. 12. 2020 – se tak pro velký zájem „devítky“ opět vrátily do provozu na pravidelných spojích. Denně byly prozatím pokaždé (v pracovní dny) nasazeny jeden až dva vozy. Jak dlouho budou trolejbusy takto nasazovány, není prozatím jasné, nicméně město již dříve nastínilo, že není vyloučena varianta jakéhosi retroprovozu po vzoru jiných evropských měst, takže není vyloučeno, že vozidla budou nasazována dlouhodobě, přestože po dodávce nových trolejbusů už nejsou vozy zapotřebí.
„Devítka“ je zkrátka po dlouhých letech provozu – jen v Rovně šlo (prozatím) o dlouhých 46 let – symbolem města, podobně jako červený doubledecker v Londýně, žlutá tramvaj v Lisabonu či červeno-krémová „té trojka“ v Praze. U nás v redakci doufáme, že nadšení pro nasazení „devítek“ ve městě vydrží, když už letošní plánovanou návštěvu zhatil nechtěný import viru z Číny.