Maďarský Szeged může zařadit do provozu trolejbusy SOR TNS 12, jejichž dodání se oproti smluvnímu termínu protáhlo o sedm měsíců. Teprve v úterý 8. 10. 2024 tak mohla proběhnout slavnostní prezentace v centru města, dne 9. 10. 2024 došlo k formálnímu převzetí ze strany dopravce a od čtvrtku 10. 10. 2024 by měly trolejbusy vyrazit na linky čísel 5 a 6 s cestujícími.
Připomeňme, že SOR uspěl ve výběrovém řízení na dodávku čtveřice vozidel s možnou opcí na dodání dalších dvou vozů v roce 2022. Jako dodavatel elektrické výzbroje měla původně figurovat společnost Cegelec (dnes Electric Components, součást skupiny Škoda Group), SOR se ale rozhodl přistoupit na začátku roku 2023 k výměně dodavatele elektrické části. Jelikož žádná objednávka elektrických výzbrojí na předmětnou zakázku nebyla se Cegelecem uzavřena, nedošlo zde ani k formálnímu stornování, protože s realizací projektu se počítalo až od léta 2023 (zpoždění Cegelecu v jiných zakázkách teda neměla na plnění zakázky pro Szeged vliv). Jako alternativní dodavatel byla vybrána společnost Rail Electronics CZ, v níž SOR drží většinový podíl. Dodávka měla dle smlouvy proběhnout do března 2024, avšak dne 5. 3. letošního roku byl teprve fyzicky do Szegedu převezen první z vozů, jenž neměl potřebná schválení pro provoz. Poslední ze čtveřice trolejbusů, jež obdržely ev. č. 400 až 403, byl na jih Maďarska dopraven až dne 10. 6. 2024.
Vzhledem k táhnoucímu se homologačnímu procesu nebylo možné trolejbusy nasadit do provozu, současně bylo nutno odstranit celou řadu výrobních nedostatků a nesouladů se zadávací specifikací. Dopravci se mezitím podařilo vyjednat důležité prodloužení termínu na čerpání dotace. Původně byl jako mezní vnímán květen 2024, došlo však k posunu až na konec letošního roku. Na jaře se rovněž přestalo načítat smluvní penále, protože smlouva stanovovala jeho strop ve výši 20 %. O způsobu jeho uhrazení prozatím probíhají jednání.
Celková cena vozidla činila 809,82 mil. forintů (cca 51,55 mil. Kč). Většina této sumy byla uhrazená z prostředků EU v rámci programu „Zelený autobus“ (577,46 mil. forintů/36,76 mil. Kč), zbytek musel doplatit dopravce (potažmo město) ze svých prostředků (232,36 mil. forintů/14,79 mil. Kč). Pro Szeged se jedná o první dodávku nových trolejbusů po dlouhých 11 letech, v mezičase spoléhal místní DP pouze na nákup ojetých vozů Solaris Trollino 12 AC a rekonstrukce vozů ze stávající flotily.
Nové trolejbusy z produkce SORu jsou řešeny jako parciální a disponují baterií od hulínské společnosti EVC o kapacitě elektrické energie 85 kWh. Každý z vozů pojme až 77 osob, z toho 34 sedících. Pohon zajišťuje motor TAM 1053 C6V z produkce Pragoimexu o výkonu 160 kW.
Vozidla nahradí ve vozovém parku rezervní autobusy Mercedes-Benz Citaro z roku 1999, které jsou využívány v případě výluk či jako náhrada trolejbusů v době jejich nedostatku. S ohledem na garantovaný dojezd na baterii se počítá s tím, že trolejbusy budou schopny ujet jednorázově i delší vzdálenost jen v režimu na baterie (například při výpadku napájení v řádech desítek minut). Početní stav flotily trolejbusů by se v důsledku nákupu nových trolejbusů nakonec snižovat neměl.