Nedávno účelově založená společnost ООО «Sinara-Gorodskije Transportnyje Rešenija Taganrog» v tomto týdnu dokončila většinu prací na první etapě komplexní modernizace taganrogské tramvajové sítě. Tato etapa byla tvořena jedinou tratí Krasnyj kotel’ščik – Dobroljubovskij pěreulok (viz plánek zde) a probíhala od letošního jara do tohoto září, druhá a zároveň poslední etapa modernizačního projektu tvořená zbývajícími tramvajovými tratěmi ve městě byla spuštěna minulý týden a bude probíhat do října 2022. Jak jsme už psali v červenci 2021, představuje taganrogský projekt obnovy tramvajové dopravy na ruské poměry ojedinělý počin.
Díky dokončení první etapy mohl být 17. září ráno zahájen provoz nových tramvají na lince č. 3. Stalo se tak ale o dva dny později, než bylo původně oznámeno, což mnoho obyvatel města zklamalo, zejména, když bylo oznámeno, že se budou moci prvních pět dní vozit novými tramvajemi zadarmo. Koncesionář nicméně usoudil, že zkoušky všech systémů nebyly dostatečné, a je tedy nutné je o několik hodin prodloužit, aby se ze startu provozu s cestujícími nestalo fiasko. Ostatně na zkušební jízdy probíhající od konce léta se slétaly různé kádry z města i Rostovské oblasti, a tak koncesionář nestál o negativní reklamu. I tak i po otevření provozu linky č. 3 budou ještě nějakou dobu trvat dokončovací práce. Nutno říci, že první den provozu nakonec žádnou velkou blamáží neskončil a cestujícím prvních pět dní bezplatného provozu zkráceno nebylo. Někteří občané si na první spoj dokonce záměrně přivstali.
Do provozu vyjela včera na lince č. 3 první čtveřice z celkem 60 nakupovaných tramvají typu 71-628, které vyrábí UKVZ. K tomuto kvartetu se brzy přidají další dvě již do města dodaná vozidla, čímž bude možné snížit intervaly na lince č. 3 mezi spoji z nynějších 10 až 18 minut na 7 až 15 minut. Je ovšem trochu překvapivé, že se budou nakupovat pouze sólo vozidla.
Co se kvality rekonstrukce tratí týče, zatím je příliš brzo hodnotit, zda byla rekonstrukce provedena adekvátně. Mění se sice kompletně všechny části infrastruktury, práce na první etapě ovšem trvaly jen pár měsíců a byly prováděny na některých místech kvapně. Na druhou stranu se práce odehrávaly i v nočních hodinách, aby se napjatné termíny podařilo dodržet. Už při zkouškách tramvají se ovšem zjistilo, že inženýři příliš nepočítali se změnami poloměrů oblouků pro současné míjení nových tramvají, a tak si musejí dávat řidiči v nových vozech při zatáčení přednost.
Poděkování: Sergej Němcev
Neoznačené foto: Roskosmos