Menu

V Třebíči si připomenou 70. výročí MHD

V Třebíči by se měl objevit také autobus Tedom C12G původem z libereckého DP. Na snímku vidíme vůz ev. č. 523, v soukromých sbírkách s cílem uchování coby historického exponátu však skončil vůz s evidenčním číslem vyšším – 524. Autobusy Tedom jsou s Třebíčí úzce propojeny. Nejen, že jezdily na linkách místní MHD, ale především byly v Třebíči vyráběny. (foto: Libor Hinčica)
V Třebíči by se měl objevit také autobus Tedom C12G původem z libereckého DP. Na snímku vidíme vůz ev. č. 523, v soukromých sbírkách s cílem uchování coby historického exponátu však skončil vůz s evidenčním číslem vyšším – 524. Autobusy Tedom jsou s Třebíčí úzce propojeny. Nejen, že jezdily na linkách místní MHD, ale především byly v Třebíči vyráběny. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
01. 10. 2024 18:39
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V sobotu dne 12. 10. 2024 se budou v Třebíči konat menší oslavy připomínající zahájení provozu místní městské dopravy. Jelikož samotné město Třebíč ani stávající provozovatel MHD žádnou akci k sedmým kulatinám nepřipravili, chopili se iniciativy místní dobrovolníci, kteří se rozhodli ze svých prostředků uspořádat program pro veřejnost, což si jistě zaslouží obdiv nejen fanouškovské obce.

Pomyslným středobodem oslav bude parkoviště u místní polikliniky Vltavínská, kde se bude od 10:00 do 11:30 konat také výstava automobilových veteránů místního spolku. Sekundovat jim k tomu budou historické autobusy ŠL 11, Karosa B 732, Tedom C12G a Mercedes-Benz O 309, které budou v časech od cca 11:30 do 15:00 nasazeny na trasu Poliklinika Vltavínská – Křížkovského – Kosmákova – Železniční stanice – Autobusové nádraží a zpět, a to v půlhodinovém taktu (trasa však může doznat ještě úprav).

Zájemci, kteří se budou chtít do Třebíče přijet podívat z Prahy, budou moci využít prodloužený spoj dopravce Auto-Bey v 9:30 z Florence, který odveze návštěvníky zdarma od třebíčského autobusového nádraží přímo k poliklinice (s příjezdem v cca 12:20). Svezení historickými autobusy bude zdarma, k dispozici budou pamětníky jízdenky. U polikliniky je plánována také výstavba dobových historických předmětů souvisejících s třebíčskou MHD.

Připomeňme, že provoz třebíčské městské dopravy byl zahájen dne 1. 12. 1954 na lince vedoucí z Nových Dvorů přes centrální náměstí do Boroviny. Pro provoz byl určen jeden autobus Škoda 706 RO v městském (dvoudveřovém provedení). Oficiálně šlo dle tehdejší terminologie a legislativního rozdělení o tzv. dopravu „místní“, nikoli „městskou“, na kterou byly kladeny jiné nároky a používal se v ní i odlišný tarif. Interval první místní linky v roce 1954 byl nepravidelný a denně z Boroviny do Třebíče vyjíždělo jen šest spojů. Teprve později se jízdní řád zahušťoval a přibývaly i další trasy, přesto trvalo až do 1. 6. 1977, než byla třebíčská „místní doprava“ oficiálně povýšena na dopravu městskou, v níž už platil také jednotný tarif (1 Kčs/jízda), nikoli kilometrický.

Podobné články