Po dvou měsících se s Ústím nad Labem rozloučil elektrobus Scania Citywide LF BEV (potažmo Scania M324), což výrobce vozidla (resp. jeho české zastoupení) připomněl dnes oslavnou tiskovou zprávou.
My si připomeňme, že na sever Čech doputoval jeden z předváděcích vozů, jenž byl vyroben již v říjnu 2020, avšak do provozu byl přihlášen až v srpnu 2021, přičemž před nasazením ve střekovském podhradí stihl najezdit jen okolo 6 000 km. Prvním dnem ostrého nasazení se stal 18. leden 2023, posledním 14. březen. Během dvou měsíců se vůz prostřídal na všech linkách ústecké městské autobusové dopravy a na trolejbusové lince číslo 62. Oproti očekávání se nakonec objevil i na lince číslo 11, která je doménou článkových vozů.
Původně se předpokládalo, že autobus bude nasazen výhradně na dělené směny, zkušebně s ním ovšem byly otestovány i kratší celodenní výkony. Nabíjení probíhalo v autobusových garážích v Předlicích ze standardizované přenosné nabíječky se standardem CCS2 (Kempower T-Series), která byla ústeckému DP zapůjčena společně s vozidlem.
Podle sdělení českého zastoupení Scanie elektrobus: „Navzdory kopcovitému terénu Ústí nad Labem a zimním podmínkám autobus prokázal, že se svými osmi bateriemi o celkové kapacitě 264 kWh je na jedno nabití schopen ujet 200 kilometrů a plně postačuje potřebám Dopravního podniku.“ Toto vyjádření je ale nezbytné v zájmu zachování alespoň nějaké úrovně pravdivosti předkládaných zpráv korigovat.
Autobus samotný po nabití udával zpravidla dojezd 185 km (a tedy nikdy sám od sebe obsluze ani dvousetkilometrový nájezd nesliboval), přičemž v ústeckých podmínkách s ním bylo v jeden den najeto maximálně 181 km na lince číslo 19, nicméně vozidlo bylo tento den třikrát mezinabíjeno, takže nemůžeme hovořit o ujeté vzdálenosti na jedno nabití (a už vůbec ne o 200 km). Bez nabíjení měl elektrobus zvládnout ujet okolo 170 km, avšak v tento „rekordní“ den byl vůz nasazen na svazek linek čísel 17 a 27, které mají jako jedny z mála prakticky rovinatý charakter (na ústecké poměry), takže v případě náročnějších podmínek, jež jsou Ústí vlastní, by byly výsledky bezpochyby horší. Reálný nájezd s ohledem na instalovanou kapacitu baterií tak vycházel okolo 160 km (bez započtení rezervy, kterou ale není možné tak jako tak vyčerpávat v běžném provozu), přičemž jen pro upřesnění uvádíme, že vozidlo pochopitelně není vybaveno osmi bateriemi, ale osmi bateriovými boxy, jež jsou složeny z většího množství článků, kdy každý z těchto boxů má kapacitu elektrické energie 33 kWh.
Vůz byl nasazen do provozu pouze v pracovní dny, což v uvedeném testovacím období představuje 45 provozních dnů. Párkrát však musel být autobus stažen z provozu pro drobné závady (dveřních systémů či nabíjení), takže výsledný počet dnů byl kratší – s ohledem na to, že samotná Scania uvádí ve své zprávě, že průměrný nájezd byl denně 138 km a celkový 5 569 km, zjistíme jednoduchým výpočtem, že šlo o 40 dnů.
S určitou rezervou je nutno brát i údaj o dosažení vysokého dojezdu ve vztahu k zimnímu období, protože předváděcí elektrobus je vybaven přídavným naftovým topením, takže vliv vytápění na spotřebu elektrické energie uložené v bateriích byl nulový, což koresponduje s prozrazenými údaji o spotřebě elektrobusu, jež měla činit celkově 6,28 MWh, tj. 1,13 kWh/km. To je hodnota, kterou by při užití elektrického vytápění bylo fyzikálně nemožné dosáhnout. Podle sdělení ústeckého DP měly náklady (zjevně jen na energie) činit přibližně 5 Kč/km, čímž se mělo stát nejúspornějším ve flotile ústeckého DP. S ohledem na nejasnost výpočtu (započtení/nezapočtení nafty pro topení) nelze tento údaj podrobit bližšímu rozboru. Výkonná ředitelka DPmÚL Simona Mohacsi každopádně k testování uvedla: „Můžeme potvrdit, že elektrický autobus nás přesvědčil, že je jednou z možných cest, kterými se můžeme vydat na cestě k bezemisní hromadné dopravě.“
Testování elektrobusu se dočkalo také zpětné vazby od cestujících, kteří měli možnost vyplnit dotazník po načtení QR kódu ve vozidle. Průměrné hodnocení od pouze 169 respondentů mělo činit 8,85 bodů, přičemž hodnotit bylo možné od 1 do 10, kde desítka měla nejvyšší (nejlepší) váhu.
Z Ústí nad Labem by se měl elektrobus přesunout na testování do Mariánských Lázní a ke Krkonošské autobusové dopravě ve Vrchlabí.