Dne 28. 2. 2024 se uzavřela éra provozu trolejbusů Škoda 15 Tr(M) v Ústí nad Labem, když vyjel na linku č. 53 naposledy vůz ev. č. 564. Do ulic se ale ještě vrátí, a ne sám. Společně s trolejbusem ev. č. 567 bude od 18. 3. 2024 do 23. 3. 2024 nasazen na běžná pořadí vybraných linek. Každý den však bude v provozu jen jedna „patnáctka“.
Ústí nad Labem se postupně stalo největším provozovatelem trolejbusů Škoda 15 Tr/15 TrM na světě, přímo z výroby sem v letech 1989 až 2003 zamířilo 66 vozů, z toho 11 v modernější verzi 15 TrM. Mimoto bylo v letech 2010 až 2013 zařazeno dalších jedenáct vozů, jež byly zakoupeny jako ojeté z Hradce Králové a Plzně a v jednom případě i z Českých Budějovic. Ex-budějovický vůz ev. č. 572 měl nicméně poněkud specifické postavení, protože byl náhradou vozu ev. č. 543, který byl původně odeslán na opravu do maďarského Szegedu, kde však došlo neplánovaně k náhradě právě za ex-budějovický vůz.
Ačkoli trolejbusový provoz v Ústí nad Labem začal veřejnosti sloužit již v roce 1988, musel se v prvopočátcích obejít bez článkových trolejbusů, jejichž sériová výroba se oproti původním předpokladům o několik let opozdila. I když na pamětních jízdenkách k zahájení provozu byla „patnáctka“ nakreslena, ulice křižovalo od 1. 7. 1988 jen pět vozů 14 Tr. Teprve dodávka prvních kloubových vozů umožnila od 1. 2. 1989 zahájit provoz na stavebně již dříve dokončené trase z Všebořic na Severní Terasu (linka č. 52) a vytlačit z první linky č. 51 krátké trolejbusy, které pak celý půlrok sloužily jen coby cvičné a později nalezly (až na čestné výjimky) uplatnění výhradně v noční dopravě. Následně byly všechny vozy 14 Tr až na jeden (jenž byl zamýšlen jako historický a který se později objevil opět i v denním provozu) vyřazeny a odprodány.
Ústí zkrátka ovládly kloubové vozy, jejichž početný nákup v prvních letech expanze trolejbusového provozu vedl později k problémům při obnově vozového parku, kdy město nedisponovalo prostředky pro náhradu novými vozy u rychle stárnoucí flotily. Dopravce tak přistoupil jednak k nákupu již zmíněných ojetin a jednak k rozsáhlým generálním opravám, které umožnily životnost trolejbusů významně prodloužit. Varianta, že by část trolejbusů byla v rámci rekonstrukce a modernizace upravena tak, aby byl v zadní části nízkopodlažní prostor, byla nakonec zavržena.
Vyřazení posledních vozů 15 Tr(M) umožnil nákup trolejbusů Škoda 27 Tr, které od prosince 2023 začaly v krátkém sledu omlazovat flotilu DPMÚL a na počátku března jich má fyzicky dopravce již 21. Poslední vozy 15 Tr(M) se tak staly nadbytečné a postupně byly odstavovány (ještě na počátku ledna 2024 jich měl přitom ústecký DP dvanáct). Původně avizovaný konec vozů 15 Tr(M) na konci dubna 2024 se podařil o dva měsíce uspíšit. Poslední dva provozní vozy ev. č. 564 a 567 by se ale měly do ulic ještě vrátit, a to zcela záměrně, aby měli fanoušci doprav možnost se s nimi naposledy projet. DPMÚL avizoval jejich nasazení na týden od 18. 3. 2024 následovně:
Po 18. 3.: 58/51 ev. č. 564 (5805)
Út 19. 3.: 56 ev. č. 567 (5605)
St 20. 3.: 55 ev. č. 564 (5501)
Čt 21. 3.: 54 ev. č. 567 (5405)
Pá 22. 3.: 53 ev. č. 564 (5304)
So 23. 3.: 61 ev. č. 564 (6104)
V neděli by se měla konat ještě okružní rozlučková jízda, na níž je však omezen počet účastníků na 44. Zájemci se mohou přihlásit e-mailem na info@dpmul.cz a musí uvést své jméno, příjmení, adresu a e-mail, a to nejpozději do 15. 3. 2024. Následně obdrží fakturu s dvoudenní splatností na částku 150 Kč. Finální jízda by měla proběhnout v neděli 24. 3. 2024 od 15:00 z všebořické vozovny kam bude také návrat cca v 18:00.