Provozovatel trolejbusové dopravy ve Valparaísu, společnost Trolebuses de Chile S.A., uvedla v úterý 24. 9. 2024 do provozu většinu ze 44 nových elektrobusů, které do Chile dorazily po moři před měsícem. Nové vozy byly nejprve nasazeny na linky značené E2 až E4, ke kterým se ještě od října 2024 přidají linky E1 a E5. Všechny tyto linky jsou směřovány do lokalit, kde dosud chybělo kvalitnější dopravní spojení.
Nové vozy čínské značky King Long dorazily do přístavu Valparaíso dne 17. srpna 2024. Pro jejich nabíjení byly letos v sousedním městečku Placilla (cca 7 km jižně od Valparaísa) postaveny nové garáže se stanovišti pro noční dobíjení. Právě v sousedním městečku budou dvě z výše uvedených pěti linek (původně se plánovalo až sedm linek) fungovat, další tři budou zajíždět do Valparaísa nebo operovat jenom na jeho území. Celkem je v garážích možné nabíjet současně až 36 elektrobusů. Nové vozy zaujmou poměrně malou kapacitou: 38 jich má délku jen 9 m a 6 délku 10,5 m. Celkem bylo na projekt těchto 44 elektrických midibusů vynaloženo v přepočtu asi 340 mil. Kč (tj. jeden midibus vyšel po odečtení nákladů na garáže a dobíjecí stanice asi na 6,5 mil. Kč). Finance uhradil chilský státní rozpočet. Společnost Trolebuses de Chile bude vozy provozovat po dobu 8 let, za což bude dostávat od státu subvence, pak je možnost prodloužení téhož kontraktu o další 2 roky.
Příchod elektrobusů je poněkud studenou sprchou pro místní trolejbusový provoz. Elektrobusy sice žádnou ze dvou trolejbusových linek nedublují, avšak jejich nákup vzbuzuje i tak velkou hořkost. Trolejbusový provoz totiž ještě před zhruba pěti léty bojoval o přežití a jeho provozovatel žádal vládu i místní region alespoň o minimální dotace na provoz. Těch se nakonec dočkal, ale dalších investic do obnovy vozidel či nových deponovacích prostor nikoli, a to s odkazem na to, že ve státní ani regionální kase nejsou peníze. V roce 2021 se pouze podařilo vzkřísit druhou trolejbusovou linku (navíc ještě s ne úplně krátkými intervaly), nicméně ve světle této slávy poněkud zapadla informace, že některé používané vozy (včetně nejstarších historických kusů) byly přesunuty na nezastřešenou plochu u Tichého oceánu, protože ve vozovně dlouhodobě není pro všechny místa nazbyt (přesuny mezi vozovnou a touto plochou probíhají doteď, což žádnému z vozidel neprospívá). A o pár let později se jakoby zázrakem našly finance na hned 44 elektrobusů, ale na lepší zázemí pro místní trolejbusy, ne-li nákup nových, či snad opakovaně skloňované prodloužení trolejbusů o pouhého půl kilometru po třídě Argentina, prostředky opětovně nezbyly.
Dodejme ještě, že dne 12. září 2024 došlo k pozměnění zákona z roku 2009 č. 20378 o podpoře veřejné dopravy prostřednictvím subvencí a k současnému schválení zákona č. 21682, kterým se „zřizuje nový finanční rámec a zavádí zlepšení do veřejné dopravy cestujících“. Druhý jmenovaný zákon otevřel cestu podstatně větším subvencím na nákup elektrických vozidel, než tomu bylo v minulosti. Díky zákonu č. 21682 má být totiž zřízen zvláštní fond a k němu zákon uvádí: „Stejně tak lze z alokace fondu financovat podpůrné programy v různých regionech tak, aby velká veřejná a menší hromadná doprava byla realizována výhradně prostřednictvím dopravních prostředků využívajících čistou energii nebo elektromobilitu.“ Zákon tedy sám o sobě nepíše, jaká vozidla mají být preferována, nicméně místní média již nyní píšou, že chilská města budou zaplavována elektrobusy. Největším provozovatelem elektrobusů v Chile je momentálně hlavní město Santiago de Chile, které jich provozuje už 2 480. Všechny tyto vozy byly od roku 2017 až do toho letošního dodány z Číny. Nezbývá tedy než doufat, že se nezačne pod valparaískými trolejbusy, tradiční pamětihodností tichomořského města, opět houpat židle.