Belgický Van Hool si připsal důležitý úspěch v oblasti prodeje svých elektrobusů typové řady „A“, jež je na trhu nabízena oficiálně od poloviny roku 2022. Dopravci Qbuzz (ten je součást italské skupiny Busitalia, potažmo FS Italiane), jenž už si v loňském roce objednal 54 elektrobusů o délce 15 m, má nejpozději do 15. 12. 2024 předat dalších 112 vozidel.
Z uvedeného počtu má 56 vozů odpovídat provedení A13LE E, tedy třináctimetrové částečně nízkopodlažní variantě, která má nabídnout celkem 45 míst k sezení (+3 sklopné sedačky). Druhá polovina dodávky bude opět 15metrová (typ A15LE E) s 51 místy k sezení (+ 5 sklopnými sedadly). Autobusy budou od poloviny prosince 2024 nasazeny v regionu Jižní Holandsko (konkrétně v jeho severní části), kde Qbuzz uspěl ve výběrovém řízení na zajištění dopravní obslužnosti.
Oba modely budou vybaveny identickým motorem (o výkonu 310 kW) a bateriemi o stejné kapacitě elektrické energie – 578 kWh. Baterie mají chemické složení LFP, tedy lithium-železo-fosfát, což je technologie používaná široce mj. čínskými výrobci BYD či Yutong. V případě poklesu teplot mají být baterie vybaveny automatickým předehřívačem, který zajistí jejich funkčnost. Pojetí výbavy vozidel je vskutku luxusní. Pomineme-li obligátní prvky, jako klimatizaci salónu či USB nabíjecí porty, stojí za pozornost například elektrická plošina pro vozíčkáře, individuální vyhřívání sedadel cestujících, držáky mobilních telefonů pro indukční nabíjení integrované do hlavových opěrek či větší rozestupy sedaček, které disponují výklopnými stolky, jež umožní i umístění notebooku (nechybí pochopitelně držák nápojů). Řidič má rovněž vyhřívanou sedačku (a navíc chlazenou), která je řešena jako otočná. Zpětná zrcátka budou nahrazena kamerami, samozřejmostí je celá řada bezpečnostních systémů, které jsou nicméně legislativně povinné.
S aktuální zakázkou měl Van Hool překonat laťku 400 prodaných vozidel nové řady A, z nichž 72 % má být v provedení elektrobusu, 16,5 % s vodíkovým pohonem a 11,5 % ve verzi trolejbusu. Van Hool sice uvádí, že metu 400 kusů překonal od června 2022, kdy byla řada A oficiálně představena veřejnosti, ve skutečnosti ale začaly prodeje autobusů již dříve – například zakázku pro německé město Bernau uzavřel Van Hool již v prosinci 2021. Navíc výčet představuje vozy prodané, nikoli již vyrobené (řada z podepsaných kontraktů je dlouhodobá), takže nástup výroby, která by měla probíhat především v makedonském závodě Van Hoolu, je zjevně velmi pozvolný. 41,5 % všech prodaných vozů navíc představuje jen dvojice (loňská a letošní) objednávek od Qbuzzu…