Dopravce Barnimer Busgesellschaft mbH (BBG), kterého mohou čtenáři našeho časopisu znát coby provozovatele trolejbusové dopravy v německém Eberswalde, obdržel svou první dodávku vodíkových autobusů, které budou sloužit nikoli přímo v Eberswalde, ale v sousedním městě Bernau, v němž žije okolo 36 tisíc obyvatel. Celkem bude ve městě v provozu šest autobusů nové generace označené jako typ Van Hool A12 LF FC.
Van Hool vyhrál výběrové řízení na dodávku nových vozidel již na počátku roku 2022 – v době, kdy oficiálně ještě nebyla nová generace vůbec představena, protože premiéru si belgický producent ponechával až na (loňský) červen. V branži však prodej dosud nepředstavených vozidel není ani tak výjimkou jako spíše pravidlem, byť na rozdíl od Van Hoolu se ostatním značkám daří zpravidla utajovat až do premiéry designové křivky, zatímco vizualizace řady „A“ obíhaly světem internetu dávno před stržením maskovacích polepů. Ostatně zakázka od BBG nebyla pro Van Hool první na novou generaci autobusů, a to dokonce ani v rámci podmnožiny vozidel s palivovými články. Už v prosinci 2021 totiž Van Hool podepsal kontrakt na dodání sedmi vodíkových autobusů pro francouzské město Belfort, kam byly vozy dodány v průběhu léta letošního roku a postupně zařazeny do provozu.
Bernau mělo původně obdržet vozy již v prosinci 2022, projekt ale nabral značné zpoždění, takže autobusy vyráběné z větší části v Makedonii dorazily na sever od Berlína až v srpnu 2023. Každý z autobusů je dlouhý 12 225 mm, široký 2 550 mm a jen 3 400 mm vysoký (při vnitřní výšce 2 300 mm). Rozvor mezi nápravami činí 5 790 mm. V interiéru se má nacházet celkem 41 míst k sezení. Pohon zajišťuje elektromotor s permanentními magnety z produkce Siemensu o výkonu 160 kW, palivový článek má výkon 70 kW a elektrická energie jím produkovaná směřuje do trakční baterie na bázi článku LTO, které dodává francouzská ACTIA a která má překvapivě nízkou kapacitu elektrické energie 24 kWh. Objem nádrží na stlačený vodík činí 36 kg, přičemž se předpokládá spotřeba okolo 7 kg na 100 km (dosavadní zkušenosti z provozu vodíkových vozů ale uvádějí reálné hodnoty vyšší – okolo 9 kg/100 km).
Vodík používaný k plnění autobusů je tzv. zelený, tedy vyráběný z obnovitelných zdrojů z větrných elektráren provozovaných společnosti Enertrag SE, která má ve spolkové zemi Braniborsko příhodně své sídlo. Plnění autobusů vodíkem probíhá přímo v garážích BBG v Bernau, kde byla vybudovaná nová plnicí stanice, na níž má být možné natankovat jeden autobus do 10 minut.
O tom, že právě v Bernau budou provozovány vodíkové autobusy, a ne třeba elektrobusy, mělo být rozhodnuto v zákulisí při porcování státních dotací – na nic jiného prostředky de facto nebylo možné získat. Prostředky daňových poplatníků pokryly většinu investic – spolková země Braniborsko vynaložila na nákup šesti vozů a potřebné infrastruktury 2,8 mil. € (cca 67,2 mil. Kč), přičemž zde šlo o finance ze společné evropské pokladnice, neboť spolková země spravuje dotace v rámci evropského fondu pro regionální rozvoj. Dalších 1,7 mil. € (zhruba 41,1 mil. Kč) vynaložil zemský okres Barnim a v neposlední řadě musel nemalou částku alokovat i sám dopravce BBG, který je lehčí o 1,9 mil. € (přibližně 46 mil. Kč). Navzdory vysokým nákladům (cca 154 mil. Kč), které budou raketově stoupat ještě v samotném provozu, se účastníci projektu shodují v tom, že daná investice je důležitý krok pro budoucnost mobility nejen pro okres Barnim ale i pro celou spolkovou zemi Braniborsko.