Menu

Varšava nevyužije opci na metro od Škodovky

Přeprava prvního vlaku Škoda 59WE (Škoda Varsovia) z Plzně na zkoušky v únoru 2022. (foto: Metro Warszawskie)
Přeprava prvního vlaku Škoda 59WE (Škoda Varsovia) z Plzně na zkoušky v únoru 2022. (foto: Metro Warszawskie)
Stáhnout PDF
Metro
06. 07. 2023 09:33
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Provozovatel metra v polském metropoli – Metro Warszawskie – oznámil, že nedojde k využití opčního práva na nákup dalších 8 souprav (48 vozů) z produkce Škody Transportation. Kontrakt by tak měl být na konci roku ukončen předáním poslední z 37 souprav ze základní objednávky. V současné době se nachází ve Varšavě 17 souprav, z nichž 16 již bylo uvedeno do provozu.

Škodovka podepsala jeden z nejvýznamnějších kontaktů v její novodobé historii v lednu 2020 s tím, že dodání mělo proběhnout už do dvaceti měsíců, tedy do podzimu 2021. Hodnota zakázky činila 1,308 mld. zlotých, dle tehdejšího kurzu cca 7,8 mld. Kč. S ohledem na pandemii Covidu-19 se ale nepodařilo původně stanovený termín splnit a první cestující svezla souprava typu Škoda 59WE (pro nějž se však všeobecně používá obchodní jméno Škoda Varsovia) až na konci října 2022.

V průběhu ledna 2023 měla vypršet původně zasmluvněná lhůta pro uplatnění opčního práva, tedy možnost objednání dalších až osmi souprav. Krátce před vypršením termínu ale došlo (konkrétně dne 9. 1. 2023) k podpisu dohody, na jejímž základě obě strany získaly více času na vyjednávání, konkrétně do 31. 3. 2023. Jako oficiální důvod prodloužení uváděla společnost Metro Warszawskie nutnost lépe poznat vozidla a dovědět se názory cestujících, protože dosavadní provozní nasazení (necelé tři měsíce) mělo být pro seznámení se s vozidly příliš krátké. V zákulisí se však spekulovalo o tom, že vyjednávání narážejí na útes finančního vypořádání. Škoda totiž měla za vlaky požadovat dodatečné finanční prostředky s odůvodněním, že ji a její dodavatelské řetězce silně zasáhla pandemie Covidu-19 a válka na Ukrajině.

Dne 21. 3. 2023 dopravce obdržel z Plzně dopis, který dal těmto spekulacím formální charakter – Škoda v něm jednostranně navrhovala změnu smluvního ujednání v položce týkající se plateb. Na základě tohoto psaní požádal dopravce opětovně o prodloužení lhůty pro vyčerpání opce s tím, že je nutné předmětný návrh podrobně analyzovat. Konkrétní sumu, o níž chtěl výrobce cenu opčních kusů navýšit, ani jedna ze stran nekomentovala.

Následně se zrodil další protokol, jehož znění zajistilo získání dalších dvou měsíců času, tj. s termínem do 31. 5. 2023. Jenomže ani do té doby nebylo jasno, a tak Varšava požádala o ještě jednu prolongaci – do 30. 6. 2023, čemuž Škodovka vyhověla. Nakonec ale i tento termín uběhl, aniž by se podařilo pod dodatek smlouvy připojit podpisy obou stran. „Po provedených analýzách bylo rozhodnuto upustit od využití opce,“ komentovala lapidárně rozhodnutí dopravce jeho mluvčí Anna Bartoń na počátku července.

Počet „Varsovií“ se tak zastaví na 37 vlacích tvořených 222 vozy, z toho 74 s kabinou strojvůdce. Skříně (hrubé stavby) pro poslední ze sedmatřicítky souprav byly dokončeny v ostravském závodě Škodovky (Škoda Vagonka) na konci května 2023, finální montáž probíhá v závodě v Plzni, přičemž podle dříve publikovaných sdělení by neměl být termín předání zbylých 20 vozů do konce letošního roku nijak ohrožen.

Podobné články