Menu

Varšavskému metru chybí v provozu soupravy

Nové jednotky metra z produkce Škody Transportation jezdí už tři. Provozní rezerva je ale především kvůli náročné údržbě sovětských vlaků 81-717 nedostatečná. (foto: Janusz Jakubowski; zdroj: Flickr.com)
Nové jednotky metra z produkce Škody Transportation jezdí už tři. Provozní rezerva je ale především kvůli náročné údržbě sovětských vlaků 81-717 nedostatečná. (foto: Janusz Jakubowski; zdroj: Flickr.com)
Stáhnout PDF
Metro
13. 11. 2022 19:43
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Úspěšné dovršení homologačního procesu nových vlaků metra s obchodním jménem Varsovia (typ 59WE) z produkce Škody Transportation sice umožnilo nasazení do provozu prvních z dodaných souprav, další vlaky se ale budou na trasu dostávat postupně (momentálně jsou pro provoz uschopněny tři jednotky s okřídleným šípem). Provozovatel varšavského metra (Metro Warszawskie) připustil, že mu opoždění dodávek způsobené Covidem-19 i neočekávaným natažením homologačního procesu přináší problémy ve vypravenosti.

Síť varšavského metra se totiž jen v průběhu letošního roku dvakrát prodloužila, avšak datum zprovoznění nových úseků se nepotkalo s datem uvedení nových jednotek do provozu, byť se věřilo, že zářijový termín spuštění úseku do stanice Bródno se stihnout podaří. Nepovedlo se, a tak se dopravce dnes potýká s maximální vypraveností, kdy mají předepsané prohlídky vozidel vést pravidelně k výpadkům spojů.

Na linku číslo 1 je zapotřebí denně vypravit 36 souprav, na trasu číslo 2 se jedná o 26 vlaků. To dává v součtu 62 vlaků, navíc je nutné obsazovat tzv. tunelové rezervy (po jednom vlaku na každé trati), které mohou rychle operativně zasáhnout do provozu. Špičková potřeba tedy činí 64 vlaků, Metro Warszawskie jich má k dispozici – včetně prvních tří zprovozněných vlaků metra od Škodovky – 78, což by se mohlo jevit jako dostatečná rezerva. Především staré sovětské (potažmo ruské) jednotky řady 81-717 ale mají náročné intervaly údržby, takže se v říjnu stávalo, že denně chybělo v provozu 5–7 souprav, a to za předpokladu, že se podařilo oproti standardnímu jízdnímu řádu a plánovanému proběhu vozidel improvizovat a vytěžovat na maximum ostatní soupravy ve varšavském podzemí (bez této improvizace by byly výpadky citelnější a činily by až 12 vlaků).

Za říjen 2022 tak přišlo Metro Warszawskie o necelé 3 miliony zlotých, tedy zhruba 15 mil. Kč. Tato ztráta je tvořena nižšími výnosy z důvodu nerealizovaných vozokilometrů (2,6 mil. zlotých) a penále (0,24 mil. zlotých), které od koordinátora veřejné dopravy společnost dostala za zpoždění v provozu a nevypravené spoje. Obdobná situace se má přenášet i do listopadu, během nějž ale byly k první jednotce metra Varsovia přidány další dvě, což by mělo přece jen nedostatek souprav částečně eliminovat.    

Dopravce se už dříve vyjádřil, že hodlá na dodavatele vozidel z Česka přenášet 100 % všech smluvních sankcí, zároveň ale neupřesnil, o jakou sumu by se mělo jednat, a co tento výrok z hlediska možných dopadů na výrobce vlastně znamená. Zpoždění způsobené Covidem-19, a z toho plynoucí výpadky v produkci a v dodavatelských řetězcích, měla polská metropole vcelku pochopitelně již dříve uznat. Nabízí se tak jen penále za zpoždění v homologačním procesu, které ale s ohledem na složitost celého řízení nebylo tak dlouhé a s nímž se běžně potýkají prakticky všichni výrobci drážních vozidel. Navíc se ozývají hlasy, že výpadky v provozu nejsou způsobeny jen nedostatkem provozuschopných vlaků, ale také absencí personálu, konkrétně tedy strojvůdců, přičemž za chybějící homologačního osvědčení na nové vozy metra se dalo jen příhodně schovat. 

Podobné články