Nizozemský výrobce VDL Bus & Coach se pochlubil velkým jednorázovým kontraktem na svou novou řadu městských a příměstských autobusů Citea. Pro oblast Severního Brabantska (ležícího na jihu Nizozemska) dodá celkem 157 vozů, z toho 58 v provedení LE-122 a 99 v prodloužené verzi LE-135. Odběratelem všech vozů bude místní odnož Arrivy.
Pro VDL jde o důležité oznámení poté, co se v září objevily v médiích zprávy o zhoršující se finanční kondici firmy. Autobusové divizi klesl meziročně za období leden až červen obrat o 14 %, což se sice nemusí jevit jako fatální výsledek, ovšem jen do doby, než se člověk podívá na čísla z roku 2023, s nimiž je srovnání uskutečněno. Za loňský rok totiž divize Bus & Coach zaznamenala pokles tržeb o 33 % (v porovnání s rokem 2022), takže 14 % za první pololetí roku 2024 představuje další sešup.
Výrazné snížení mělo být způsobeno problémy v dodavatelských řetězcích, které VDL neumožnily zahájit plánovanou výrobu nové generace modelu VDL Citea. To s sebou přineslo nejen velká penále od dopravců, ale i storna řady objednávek. Přesto společnost vzhlíží do budoucnosti s optimismem, protože se výroba autobusů konečně podařila rozeběhnout (první nové elektrobusy Citea byly předány v květnu 2024 do Eidhovenu – s více než dvouletým zpožděním). Dalším důležitým milníkem se stalo převzetí zkrachovalého Van Hoolu, od něhož si slibuje doplnění prodejního portfolia, a především trvalý přístup na severoamerický trh, kde byl Van Hool dlouhodobě (v podstatě jako na jediném trhu) úspěšný, což by mělo dle představ VDL vylepšovat čísla autobusové divize.
Zakázka na 157 elektrobusů od významného nadnárodního provozovatele pro region na jihu Nizozemska je pro důvěru akcionářů i trhu vzhledem k výše uvedenému velice důležitá. VDL musí zvládnout předat celou objednávku do 6. 7. 2025, kdy mají elektrobusy vyjet na linky Severního Brabantska.
Elektrobusy Citea LE-122 budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 429 kWh, vozy LE-135 budou disponovat menší baterií s 368 kWh elektrické energie. Nabíjení se bude realizovat ze stojanů v garážích pomocí standardizované zásuvky CCS Combo 2. Nabíjecí místa budou umístěna na pravé i levé straně karoserie. Vozidla budou tradičně dodaná v nadstandardní výbavě zahrnující například pohodlnější sedadla cestujících, elektricky ovládané sedadlo řidiče, elektrickou plošinu pro nástup vozíčkářů atp.