Loni ohlášené znovuzprovoznění trolejbusové trati po valparaíské ulici Pedro Montt se konečně stalo realitou dne 4. května 2021. Od roku 1991 trolejbusy po této trati o délce cca 2 km, zprovozněné v roce 1952 jako první ve městě, nejezdily a oba pokusy o návrat trolejbusů na tuto trať, jak ten z října 2002, tak ten z ledna 2007, byly po pár měsících provozu ukončeny.
Díky loni dosažené dohodě ohledně subvencování provozu, která však byla mezi chilským ministerstvem a soukromým dopravcem definitivně stvrzena až na počátku roku 2021 a začala platit teprve od včerejška, se návrat trolejbusů na ulici Pedro Montt může uskutečnit potřetí, přičemž tentokrát by se nemělo jednat o dočasný pokus. Poslední týdny byla vozidla na trati, která nebyla nikdy snesena, opakovaně odzkoušena a na staré infrastruktuře nemusely být prováděny téměř žádné zásahy. Díky těmto zkouškám i úspěšně dokončenému papírování je ode 4. 5. možné jezdit mezi centrem Valparaísa a třídou Argentina dvěma různými trasami, přičemž tu původní nadále obsluhuje linka 802 a tu obnovenou, na které je paradoxně vyšší koncentrace obchodů, linka 801. Linka 801 bude jezdit ve 22minutovém intervalu, avšak do budoucna se čeká v množství nabízených spojů vylepšení.
Soukromý dopravce Trolebuses de Chile S.A. se musí potýkat poslední rok a půl s citelným úbytkem tržeb. Od podzimu 2019 jej nejprve zasáhly celospolečenské protesty v chilských městech, které byly ve Valparaísu obzvláště silné, a občas o sobě dávají vědět i v roce 2021 (trolejbusy se naštěstí podařilo uchránit od větších škod), a k tomu se ještě před více než rokem připojily vládní sanitární a karanténní restrikce. Tím poptávka po MHD spadla na minimum a poslední měsíce je provoz omezen tak, že trolejbusy zatahují do vozovny už po 16. hodině.
Dohoda s chilským ministerstvem dopravy navíc není nijak štědrá. Roční subvence sice byly o něco navýšeny, ale činí v přepočtu necelých 10 mil. Kč. Na pokrytí všech nákladů, včetně ministerstvem vyžádaných úprav (např. instalace LED obrazovek do vozidel, oznamování zastávek ve vozidlech atd.), si tak musí dopravce vydělat, ostatně dané subvence de facto slouží coby kompenzace stavu, kdy velká část cestujících (důchodci, studenti) jezdí za v přepočtu pár korun sníženého jízdného (to bylo nyní po zhruba dekádě neměnnosti navýšeno, ale v přepočtu jen o pár haléřů). To je v naprostém kontrastu s tím, jak totéž ministerstvo masivně podporuje nákup zcela nových elektrobusů. A jelikož navýšené subvence začnou být dopravci vypláceny teprve od června 2021, musel kvůli vyžadovaným investicím dopravce sáhnout jak do svých rezerv, tak si vzít i půjčky. Očekávaná návštěva ministryně dopravy, původně plánovaná na pondělí 3. 5. 2021, se ostatně ani neuskutečnila a ministryně nakonec natočila z centra hlavního města Santiaga, vzdáleného od Valparaísa po silnici jen zhruba 90 minut, obecnou zdravici na sociální sítě ministerstva s tvrzením, že je obnova provozu na předmětné lince „velmi dobrou zprávou“.
Hodí se také dodat, že dopravce odzkoušel před nedávnem i možnost prodloužení trolejbusů na dieselový pohon z trolejbusové konečné na třídě Argentina ke stanici metra Barón. Ačkoli jednosměrně měří tato trasa jenom 400 m a dieselagregáty ojetých švýcarských trolejbusů starých zhruba 3 dekády nejsou ve špatném stavu, bylo usouzeno, že pro pravidelný komerční provoz je tento pohon nevhodný. Jedinou možností je tedy stavba krátké trolejbusové trati, avšak na tu se údajně nenajdou ve veřejných rozpočtech nikde peníze…
Poděkování: Samuel Fuentes