Dopravce ZDAR ze Žďáru nad Sázavou pořídil pro linky místní městské dopravy dvojici elektrobusů SOR EBN 8, které získal od ČSAD BUS Uherské Hradiště coby ojeté. Původní provozovatel vozidla zařadil do provozu před sedmi lety, přičemž obě byla svého času financována z evropské dotace v rámci projektu na modernizaci uherskohradišťské MHD. Doba udržitelnosti dotace již od té doby uplynula a provoz MHD v Uherském Hradišti převzal od 1. 2. 2025 nový dopravce (ZDS – PSOTA), který pořídí vlastní flotilu elektrických vozů (MAN Lion’s City 10E). Oba nadbytečné elektrobusy SOR EBN 8 tak bylo možno nabídnout k odprodeji.
V Uherském Hradišti se mohli cestující svézt poprvé elektrobusem již v roce 2011, kdy zde byl krátce testován předváděcí vůz SOR EBN 10,5, který později zakotvil v německém Kasselu (dnes je vozidlo již vyřazeno). Později – v roce 2016 – se zde objevil další předváděcí vůz libchavského výrobce, tentokrát v podobě nejmenšího modelu EBN 8 výrobního čísla 2. Jeho přítomnost v Uherském Hradišti již byla dávána do přímé souvislosti se záměrem na pořízení obdobných vozidel za využití evropských dotací s tím, že účelem zkoušek mělo být otestování průjezdnosti vozu městem a jeho dojezd. Následná žádost o přiklepnutí finančních prostředků z EU byla dopravci ČSAD BUS Uherské Hradiště přiklepnuta, přičemž předmětem financování byla kromě dvou elektrobusů i dvojice plynových autobusů standardní délky (v podobě typu MAN Lion’s City CNG), což mimochodem v dané době představovalo pro uherskohradišťskou MHD rovněž novinku (poslední plynové autobusy zde byly nasazovány do provozu v roce 2003).

Elektrobus SOR EBN 8 nedaleko uherskohradišťského vlakového nádraží. V České republice nalezneme pouze tři vozy EBN 8. Kromě (dnes již) Žďáru nad Sázavou je jeden vůz provozován v Písku. Celkem bylo vyrobeno dosud jen 27 vozů EBN 8. (foto: Matěj Stach)
Elektrobusy, které podle očekávání dodal SOR, byly převezeny do Uherského Hradiště již v závěru května 2018, do provozu ale vyrazily až od 1. 8. 2018. Využívány pak byly do 31. 1. 2025, kdy byly vyřazeny v souvislosti se změnou městského dopravce. Již s předstihem bylo možné podat nabídku na odkup obou sedm let starých elektrobusů, přičemž tu nejlepší měl podat žďárský dopravce ZDAR, který si v únoru obě vozidla EBN 8 převzal.
Také ve žďárské MHD bylo možné se v minulosti s elektrobusy již setkat v rámci testování, poprvé v březnu 2015, kdy zde byl krátce zkoušen jediný vyrobený elektrobus Iveco Stratos E 30. Po něm se zde v září téhož roku objevil ještě elektrobus SOR EBN 8, shodou okolností stejný, jaký se o rok později ukázal i v Uherském Hradišti. Potřetí byl elektrobus ve Ždáru nasazen v září 2018, kdy se zde krátce ohřál předváděcí vůz standardní délky SOR NS 12 electric.
K nákupu elektrobusů se ZDAR odhodlal až letos, a to – prozatím – v podobě oněch dvou ojetých vozů z Uherského Hradiště, jež byly představeny médiím dne 13. 3. 2025. Po zkouškách by se měly objevit v pravidelném provozu od dubna. Hlavním účelem pořízení starších vozidel má být ověření si vlastností elektrobusů při dlouhodobém nasazení, z čehož má vzejít zadání pro nadcházející soutěže na nákup nových vozidel. Elektrobusy by měly stále zvládnout ujet okolo 100–120 km na jedno nabití, je však otázkou, jak se vzhledem ke stáří trakčních baterií projeví degradace kapacity elektrické energie (potažmo napětí) v nadcházejícím období. Vzhledem k tomu, že obvyklý nájezd na linkách MHD ve Žďáru nad Sázavou činí až 250 km, nahradí dvojice ojetých elektrobusů pouze jeden dieselový vůz, přičemž se počítá s tím, že jeden elektrobus bude nasazen na ranní část kurzu a druhý na odpolední. Dobíjení má poté probíhat v noci.