Polský výrobce kolejových vozidel PESA Bydgoszcz SA získal svůj dosud největší zahraniční kontrakt na dodávku nových tramvají. Ve spojení s dalšími firmami tvořil součást konsorcia JTrain, jež bylo vyhlášeno coby vítěz výběrového řízení na vybudování třetí etapy tramvajové sítě v izraelském Jeruzalémě (tzv. Blue Line). Pesa bude zodpovědná za dodávku tramvají, kterých má dodat 132. Navíc bude možné využít opci na dalších až 30 vozů.
Pesa se do soutěže přihlásila s upravenou verzí svého modelu Twist, jenž využívá zpravidla otočné podvozky s klasickou nápravou (existují však i kombinace s podvozky pevnými). O zakázku se zajímalo celkem sedm sdružení společností, avšak předkvalifikací, jež proběhla už v roce 2021, prošlo dále jen pět z nich. S uzavřením soutěže se počítalo již v loňském roce, nicméně vyhodnocování se dlouze protahovalo, takže výsledek byl oznámen až v září 2023.
V Jeruzalémě jezdí tramvaje od roku 2011 na tzv. červené lince (Red Line), která je momentálně na obou svých koncích prodlužována. Druhá linka – zelená (Green Line) – by měla být do provozu uvedena v roce 2025. Třetí trasa, pro níž by měla Pesa dodat svá vozidla, by měla být otevřena postupně v letech 2028–2030. Celková délka Blue Line má činit 31 km, nepůjde ale o jedinou trať, ale o soubor tří linek (čísel 1 až 3), které spolu budou sdílet jen část infrastruktury. Linky č. 2 a 3 by měly na své trase využívat také částečně podzemního vedení v centru města, kde se tak počítá s 2,5km tunelem. Celkem by se mělo nacházet na všech třech linkách „modré etapy“ 53 zastávek, z toho tři podzemní. Součástí stavby je i nová vozovna. Očekává se, že denně se tramvajemi sveze až 250 000 cestujících.
Podle sdělení Pesy by měly tramvaje vycházet z řešení, jež bylo dodáno do polského města Częstochowa. Každý z tříčlánkových vozů bude mít délku 33 m, přičemž základní provozní jednotka má být tvořena „dvojčatem“. Celkem tedy půjde vytvořit 66 souprav, v případě využití opce pak dalších 15.
Celková investice do vybudování modrých linek tramvají v Jeruzalémě má činit 4 mld. € – podíl Pesy v tomto kontraktu činí zhruba jednu desetinu, tedy 400 mil. € (zhruba 9,8 mld. Kč). Součástí je i zajišťování údržby vozidel. Dodávky prvních vozů by měly být zahájeny v roce 2027.
Nabídka JTrain byla mnohými považována za cenově příliš agresivní, což byl také důvod, proč se hodnocení tendru tak natahovalo. Firmy sdružené kolem konsorcia JTrain zjevně nebyly tzv. „správným“ uchazečem, takže se hodnoticí fáze natahovala o rozesílání velkého množství doplňujících dotazů, které měly prokázat schopnost konsorcia splnit dané závazky (přece jen zhruba 30% rozdíl v údržbových nákladech není zanedbatelný). Nakonec ale mělo sdružení JTrain hodnoticí komisi přece jen přesvědčit, a to se tak může radovat z velkého úspěchu na náročném izraelském trhu. A Pesa s ním.