Menu

Vídeň změní své zastávky MHD

Typické zastávkové označníky s oválným či půloválným tvarem mají z ulic Vídně postupně zmizet. Nahradit je mají postupně moderní hranoly se svíticí špičkou. (foto: Wiener Linien)
Typické zastávkové označníky s oválným či půloválným tvarem mají z ulic Vídně postupně zmizet. Nahradit je mají postupně moderní hranoly se svíticí špičkou. (foto: Wiener Linien)
Stáhnout PDF
Ostatní
07. 01. 2021 15:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Typickým oválným a půloválným označníkům na zastávkách vídeňské MHD má odzvonit. Vídeňský DP (Wiener Linien) plánuje jejich postupnou náhradu za nový typ, který výrazně více využívá moderních technologií. Kromě užití jízdního řádu na bázi tzv. elektronického papíru (e-paper) a inteligentních zastávek vyobrazujících reálné časy odjezdů se změní i celkový vzhled sloupků a fonty písma.

Dosud byly sloupky vídeňské MHD zakončeny oválnou či půloválnou tabulí s nápisem autobusová či tramvajová zastávka, přičemž tramvajové zastávky byly červené a autobusové tradičně tmavě modré. Nově by měla městu vládnout jednotně červená barva, která bude decentně doplněna o bílou barvu. Oválný štít zastávek by měl být postupně nahrazen elektronickou tabulí vyobrazující nejbližší odjezdy. Tato tabule bude připevněna k mohutnému sloupku ve tvaru hranolu, jen je zakončen bílým koncem se znakem Wiener Linien, jenž je řešen jako prosvětlený, takže zastávkové sloupky by měly být v noci lépe viditelné.

Všechny označníky by měly mít nově červenou barvu. První pokusné nové označníky ale respektovaly i někdejší barevné řešení s modrou barvou pro autobusové zastávky. (foto: Wiener Linien)

Vídeň testuje nové označníky již od roku 2016, a to v různých verzích (některé zastávky jsou například vybaveny pouze zmíněným elektronickým papírem). Celkem je dnes ve Vídni okolo 30 nových zastávek, a to na linkách 13A, 6, 11 a u prodloužení tramvajových linek D a O. V následujících letech by měly nové zastávky postupně ovládnout prakticky celé město. Ačkoli tisková zpráva hovoří o náhradě všech zastávek, není jasné, zda se to má týkat opravdu všech zastávkových sloupků (tedy i takových, jež leží ve špatně dostupných lokalitách s obtížným přístupem ke zdroji elektrické energie).  

Na vývoji výsledné podoby označníků spolupracoval vídeňský DP se spolky zastupující osoby se zrakovým a tělesným postižením. Z toho například vyplývá provedení funkcí elektronického jízdního řádu (kontrastní písmo, zvětšení písma po zadání pokynu, akustická informace atp.), anebo orámování některých údajů na samotném označníku pomocí bílé linky s cílem zvýšení kontrastu pro slabozraké.      

Dnešní typ tramvajového označníku s využitím technologie elektronického papíru (e-paperu). (foto: Wiener Linien)

Podobné články