Menu

Vodíková Lublaň s článkovými eCitary fuel cell

Elektrobusy eCitaro ve standardním provedení jezdí třeba v maďarské Pécsi. (foto: Matěj Stach)
Elektrobusy eCitaro ve standardním provedení jezdí třeba v maďarské Pécsi. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 06. 2024 20:16
Matěj Stach
2 minuty čtení

Slovinské hlavní město Ljubljana uzavřelo tendr na dodání osmi kloubových vodíkových elektrobusů. Zakázku ovládla společnost AUTOCOMMERCE, jež na slovinském trhu působí jako generální dodavatel Daimleru a která nabídla model Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell představující elektrobus s vodíkovým prodloužovačem dojezdu. Porazila přitom španělsko-polský Solaris, jenž své opravdové vodíkové autobusy nabídl o téměř čtyři miliony korun na vozidlo dráž. Dodávka má být uskutečněna do října 2025, což znamená zhruba roční zdržení původních elektrifikačních plánů.

Velké plány ohledně obnovy vozového parku komunikované ještě v polovině loňského roku se postupně rozplynuly. LPP (Ljubljanski potniški promet) letos místo plánovaných 15 vodíkových autobusů a dalších dvou desítek článkových vozů s pohonem na stlačený plyn neobdrží žádná nová městská vozidla. Z původních vizí zatím došlo k uskutečnění jediného fragmentu v podobě vypsání zakázky na osm článkových vodíkových autobusů, tedy polovinu z původního množství. Tendr nazvaný jako „Nakup zgibnih, nizkopodnih avtobusov na vodik razreda I“ byl poněkud nešikovně vypsán v průběhu vánočních svátků dne 22. 12. 2023. Původní lhůta pro odevzdání nabídek byla stanovena na 1. únor tohoto roku, každopádně byla v průběhu času několikrát korigována a prodloužena až do 5. 3. 2024.

Město Lublaň v soutěži pro svého vnitřního dopravce požadovalo čtyřdveřová vozidla dlouhá mezi 18 a 18,75 metry, která budou vybavena jak akumulátory s kapacitou minimálně 60 kWh, tak vodíkovými palivovými články o výkonu min. 60 kW při objemu nádrží na vodík mezi 1 500 a 2 200 litry. Připustilo tedy účast subjektů nabízejících vedle vodíkových elektrobusů, kde jsou palivové články uvažovány jako hlavní zdroj energie, také elektrobusy s vodíkovým prodlužovačem dojezdu, kde baterie zastávají svou obvyklou úlohu a palivové články slouží pouze k prodloužení dojezdu. Požadovaný dojezd stanovilo město na 350 km dle SORT 2 bez průběžného nabíjení nebo plnění. Hodnoticím kritériem vedle nabídkové ceny autobusů byly body za technické provedení vybraných komponent a délky záruk, přičemž nejvyšší váhu měla položka týkající se kapacity baterie, která měla činit přes 200 kWh.

eCitaro během květnového testování v Lublani. (zdroj: LPP)

Odhadována pořizovací cena osmi článkových vodíkových autobusů byla stanovena na 6 664 000 euro bez DPH (164,2 mil. Kč). Do této částky se ze dvou uchazečů vešel pouze jediný, a to již zmíněná firma AUTOCOMMERCE zastupující Mercedes-Benz. Loňskou novinku v podobě eCitaro G fuel cell nabídla za částku 6 478 400 euro (v přepočtu 159,6 mil. Kč), což vychází na necelých 20 milionů Kč za vůz. Oproti tomu španělsko-polský Solaris Bus & Coach nabídl své autobusy za 7 720 000 euro (190,2 mil. Kč) a jeden vůz o 3,8 mil. Kč dráž, tedy v naší měně 23,8 mil. Kč, na základě čehož došlo k jeho vyřazení.

Termín dodání byl původně pevně ukotven na 4. 4. 2025, a to v návaznosti na dotaci poskytnutou prostřednictvím slovinského fondu Eko sklad. Ten Lublani 16. října 2023 přiklepl přidělení dotace ve výši 5 000 000 euro (80 % uznatelných nákladů) na pořízení vodíkových autobusů za podmínky, že budou vozidla po dobu minimálně 3 let ve vlastnictví města. Slovinské metropoli se nakonec podařilo vyjednat prodloužení dokončení projektu až na 1. prosinec 2025, takže mohlo v návaznosti na tuto skutečnost prodloužit také termín dodání, a to až do 21. 10. příštího roku, o což uchazeči často žádali. Vysněných vodíkových autobusů se tak Lublaň dočká až za rok. Mezitím soutěží zhotovitele vodíkové plnicí stanice, jež má vyrůst nedaleko konečné autobusové linky č. 1 u P+R Stanežiče.

Od začátku května si město toto zpoždění kompenzovalo alespoň testováním elektrických vozidel. Jako první do slovinského hlavního města zamířil BYD eBus B18 (konkrétně první, v Maďarsku vyrobený článkový vůz), na jehož misi navázalo standardní eCitaro ve dvoudveřovém provedení.

Podobné články