Za trolejbusy do Bánské Bystrice
Následujícím obrazovým příspěvkem se podíváme do Bánské Bystrice, kam jsme se vypravili za trolejbusy. Ty jsme díky vstřícnosti místního DP navštívili přímo v jejich domově na jihu města.
Následujícím obrazovým příspěvkem se podíváme do Bánské Bystrice, kam jsme se vypravili za trolejbusy. Ty jsme díky vstřícnosti místního DP navštívili přímo v jejich domově na jihu města.
Německý Siemens (v kooperaci se Scanií) dlouhodobě testuje možnosti elektricky poháněných silničních nákladních vozidel. Ta by se mohla objevovat na elektrifikovaných úsecích dálnic. Vozidla přitom využívají principu trolejbusu, od těch, jež známe z našich měst, se však zásadně liší řešením napájecí soustavy, konstrukcí trakčního vedení i nezvyklými sběrači, jež připomínají spíše dvojici pantografů.
Polský Elbląg ukázal, jak by měly vypadat jeho nové tramvaje, které si objednal od poznaňského Modertransu. Vůbec poprvé půjde o tramvaje, které sice vycházejí stejně jako typ Moderus Alfa z koncepce starších vozů Konstal, nicméně budou disponovat střední nízkopodlažní částí. Tramvaje tak budou představovat jakousi obdobu českých vozů VarioLF.
Dosud největší úspěch se povedl švédské značce Scania na českém trhu v oblasti dodávek městských a příměstských autobusů. Do Břeclavi zamíří v příštím roce celkem 14 autobusů Scania Citywide LF, všechny s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
Novinkou na letošním Czechbusu bude nový elektrobus Škody Electric. Podle spekulací se jedná o výsledek opětovného navázání spolupráce s Ivecem, která byla přerušena po ukončení výroby vozů řady Škoda 24 Tr a 25 Tr v souvislosti s ukončením produkce karoserií Citelis a přechodem na novou řadu karoserií Urbanway.
Velkou komplikaci všem výrobcům kolejových vozidel přineslo nové vládní nařízení turecké vlády ze 7. 11. 2017. V něm je totiž nařízeno, že vlaky, tramvaje, metro, vozidla lehké železnice, ale také lanovky a monoraily musí obsahovat min. 51 % podíl místní práce.
Další úspěšný tendr má za sebou Škoda Electric. Do Českých Budějovic dodá celkem 11 kloubových trolejbusů Škoda 27 Tr s karoserií od polského Solarisu. Celková hodnota zakázky by měla být více než 180 mil. Kč.
Společnost Iveco Bus představuje novou generaci trolejbusů ve spolupráci s českou Škodou Electric. Iveco (resp. Irisbus) v minulosti se Škodovkou již spolupracovalo, a to zejména na výrobě trolejbusů Škoda 24 Tr a 25 Tr Irisbus, které využívaly karoserie autobusů Citelis. Vznikaly však také trolejbusy s karoserií Crealis Neo, které byly dodávány do Itálie.
Postupně od 10. 11. 2017 se do prodeje dostává letošní čtvrté číslo časopisu Československý Dopravák. To má tentokrát celkem 108 stran.
Právě distribuované číslo 4/2017 časopisu Československý Dopravák se bude v historické části věnovat zajímavému tématu. Poprvé byla uceleně zpracována historie přepravy obyvatel židovské víry v období tzv. protektorátu Čechy a Moravy v síti ostravských tramvají.