
Z Waterloo do „Berlína“ tramvají
Nový tramvajový systém na bázi městské rychlodráhy by měl být příští rok uveden do provozu v Kanadě. Na své trase dlouhé 19 km spojí města Waterloo a Kitchener, která se mohou pyšnit zajímavým vývojem svých názvů.
Nový tramvajový systém na bázi městské rychlodráhy by měl být příští rok uveden do provozu v Kanadě. Na své trase dlouhé 19 km spojí města Waterloo a Kitchener, která se mohou pyšnit zajímavým vývojem svých názvů.
Alstom není jen výrobce kolejových vozidel a souvisejících zařízení a infrastruktury, ale vydal se i na cestu výroby elektrobusů. Ten první, jenž zkonstruoval ve spolupráci s firmou NTL, byl představen dne 9. 3. 2017 v alsaském Duppingheimu. Vozidlo nese název Aptis.
Téměř 4 měsíce po veletrhu CZECHBUS v Praze, kde byl představen na stánku společnosti Škoda Electric první z elektrobusů Škoda Perun HE pro Třinec, se dočkala předvedení v Třinci celá flotila deseti vozů, která byla majestátně ve čtvrtek 9. 3. 2017 seřazena před třineckou Werk Arénou, která za nedlouho ožije hokejovým play off. Právě k Werk Aréně na katastru městské části Staré Město zamířili návštěvníci z Třince i širokého okolí, aby se mohli seznámit nejen s novými elektrobusy v rámci Dne elektromobility, ale také s elektromobily a dalšími elektrovozítky.
Americká Oklahoma začala s výstavbou své první nové tramvajové trati. Plánovaná tramvajová trať o délce 7,5 km bude tvořena jednou hlavní tratí (pomyslnou – byť poněkud deformovanou – osmičkou pojížděnou jednosměrně) a doplněna ve své jižní části navíc o tzv. Bricktown Loop (vytvořenou pomocí krátké spojky a sloužící k posílení dopravy v této oblasti), což je zřetelné z publikovaného plánku. Délka této smyčky bude 3,2 km.
Nedávno byl na webových stránkách časopisu publikován příspěvek o dodávkách souprav pro provoz lehkého metra v mexické Guadalajaře. Dnešním příspěvkem se podíváme do téhož města znovu a zaměříme se především na trolejbusový provoz, která má se systémem lehkého metra značně provázanou minulost. Velkou pozornost přitom věnujeme i novým trolejbusům DINA vybaveným škodováckou výzbrojí.
O polském Solarisu a německém Lipsku se v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s tramvajemi Solaris Tramino, které začal výrobce do města na sklonku roku 2016 dodávat a z nichž první byla oficiálně teprve nedávno představena veřejnosti. Solaris Bus & Coach ovšem je, jak už název společnosti napovídá, především výrobce autobusů. A i ty do největšího saského města dodává.
Slezský Třinec, město s bezmála 36 000 obyvateli ležící v těsné blízkosti polské hranice pod hradbou vrcholků Beskyd, se stane největším provozovatel elektrobusů v ČR. Tedy alespoň na nějaký čas. Celkem deset elektrobusů zařadí do provozu Arriva Morava na linkách MHD, přičemž se jedná o 12m vozy Škoda Perun HE s karoserií Nového Urbina, které pro Třinec zhotovila Škoda Electric.
Polské město Olsztyn není zapotřebí čtenářům našeho časopisu blíže představovat. Jedná se o jediné polské sídlo, v němž se podařilo prosadit myšlenku výstavby zcela nového tramvajového provozu, který slouží veřejnosti od prosince 2015. A s výsledky provozu jsou město i občané prozatím spokojeni. Stávající síť je tvořena de facto jedinou tratí, z níž vycházejí celkem dvě krátké odbočné větve. V provozu jsou momentálně tři linky, přičemž město se potýká s nedostatkem vozidel (k dispozici je 15 vozů Solaris Tramino), což provoz poněkud omezuje.
„Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni a jsou nadáni svým stvořitelem jistými nezcizitelnými právy, mezi něž patří právo na život, svobodu a budování osobního štěstí.“ Kdo by neznal tato slova z Prohlášení nezávislosti Spojených států z roku 1775? Jak ale nastínil George Orwell ve své Farmě zvířat – všichni jsme si rovni, ale někteří jsou si rovnější.
Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) schválilo prodej dalších deseti tramvají typu T6A5 do bulharské Sofie. K prodeji dojde v průběhu roku 2017 a stane se tak za stejných podmínek jako v loňském roce, kdy bylo do Sofie prodáno dvacet odstavených tramvajových vozů.