Ministerstvo dopravy Čuvašské republiky (součást Ruské federace) vypsalo minulý týden dva tendry na celkem 68 trolejbusů, které zamíří do města Čeboksary a do sousedního, východně ležícího města Novočeboksarsk. Obě města ležící na pravém břehu Volhy jsou od sebe vzdálená jen několik málo kilometrů a letos v lednu byla díky parciálním trolejbusům vyrobeným podnikem UTTZ propojena meziměstskou linkou č. 100 s denním intervalem 24 minut (trolejbusová síť Čeboksar na už neaktuálním plánku z jara letošního roku je zde).
Čeboksary coby hlavní město této republiky patří mezi významné ruské trolejbusové bašty. Počet jeho obyvatel na rozdíl od řady jiných ruských regionálních center i po pádu SSSR téměř setrvale rostl a dnes už dosahuje téměř půl milionu (v roce 1991 se jednalo jen o 436 tisíc obyvatel). Místní provoz má tři vozovny, velmi rozvinutou síť, která se loni rozrostla na východě města o novou trať, a okolo 260 vozů, přičemž s úspěchem udržuje i dvacet až třicet let stará „ZiUčka“. Vozový park by si nicméně zasloužil větší počet nových vozidel, než kolik se mu v posledních letech dostávalo, ostatně více než 80 % vozů už přesluhuje.
Sousední Novočeboksarsk má sice sotva čtvrtinu obyvatel co západně ležící Čeboksary, jeho park trolejbusů je ale jen zhruba osminový, když místní provoz eviduje 33 vozů a okolo 10 z nich je mimo provoz. Pro místní provoz je takovýto stav parku už také nevyhovující.
Obě města se tedy dočkají do konce roku příchodu nových vozů. Jeden z tendrů předpokládá nákup 52 klasických nízkopodlažních vozů a druhý 16 parciálních nízkopodlažních vozů. Jak budou tyto vozy mezi města rozděleny, ještě nebylo řečeno. Odhadované ceny nových vozů jsou každopádně podstatně nižší, než tomu bylo v případě tendrů vypsaných v nedávné době Petrohradem, který si díky státní dotaci vozy pořizuje na leasing.
Na 16 parciálních se počítá v Čuvašsku s rozpočtem 362 800 000 rublů, což je cca 110,165 mil. Kč neboli jeden vůz má vyjít max. na 6,875 mil. Kč, v Petrohradu se počítalo s miliardou rublů na 35 vozů (tehdy přes 9 mil. Kč/vůz), byť nakonec se vysoutěžilo za 7,3 mil. Kč/vůz.
U 52 klasických vozů se počítá s částkou 821 600 000 rublů, což je cca 249,560 mil. Kč neboli 4,8 mil. Kč na vůz. V červenci se 41 klasických trolejbusů na leasing pro Petrohrad vysoutěžilo za zhruba 7,38 mil. Kč/vůz. Petrohradská zakázka, jak jsme dnes psali, byla ušita na míru PK „TS“ a nakonec Gorelektrotrans soutěž suspendoval, nicméně tak jako tak se dá čekat, že si s ohledem na stanovené ceny vozy od PK „TS“, které patří na ruské poměry k vyšší cenové třídě, do Čuvašska cestu neprorazí, a to i pokud odečteme náklady na leasing (ostatně i vysoutěžená cena 87 klasických trolejbusů pro Petrohrad byla relativně vysoká, viz zde). Šanci by spíše mohla mít Trans-Al’fa nebo Ufimskij tramvajno-trollejbusnyj zavod (UTTZ), který už se svým modelem Gorožanin do Čeboksar loni pronikl – tyto vozy byly primárně nasazovány na onu meziměstskou linku 100, zatímco „parciály“ od Trolzy, o kterých jsme loni informovali, na vnitroměstskou linku č. 10, linka 100 ovšem přestala v dubnu t. r. po vypuknutí koronakrize fungovat, a parciální vozy pak v květnu zamířily za účelem posilnění provozu na lince 10, která byla letos prodloužena. Linka 100 má být obnovena až s příchodem 16 parciálních vozů. Ostatně zástupci UTTZ byli před dvěma týdny v Čeboksarách na návštěvě, nicméně podnik UTTZ jako takový nyní nezažívá úplně dobré chvíle, protože do Rostova nedodal 20 parciálních Gorožaninů do října 2019 tak, jak měl, a ten na něm proto začal vymáhat náhrady škody.
Zájemci o účast v čuvašských tendrech mají čas na podání nabídek do 24. srpna 2020. Dodejme, že prostředky na nové vozy pocházejí od federální vlády a Čuvašsko je získalo nad rámec běžících rozvojových programů dodatečně. Představitelé Čuvašské republiky by ovšem rádi obnovili park ještě 200 novými trolejbusy a věří, že na ně v dalších letech zajistí potřebné peníze.