Na počátku září 2024 proběhla v čínském závodě Yutongu inspekční prohlídka, které se účastnili zástupci UNOPSu (United Nations Office for Project Services; Úřad OSN pro servisní zabezpečení projektů) a provozovatele a koordinátora metropolitní dopravy v Quitu, kterým je Empresa Pública Metropolitana de Transporte de Pasajeros de Quito založená roku 2010. Na této prohlídce došlo ke schválení návrhu nového typu trolejbusu, jenž byl vyvinut přímo po potřeby Quita. Následně pak radnice Quita oznámila, že výroba trolejbusů pro hlavní město Ekvádoru odstartovala.
Nejprve bude ovšem muset být dokončena stavba dvou prototypů, což je ale záležitost jen několika málo týdnů, protože, jak jsme informovali, celý tendr byl na míru, byť po pláštíkem dozoru OSN, přizpůsoben právě Yutongu, a ten se tak mohl na výrobu dostatečně připravit s velkým předstihem (legitimitu dodala OSN také rozličným výběrovým řízením v Ciudad de México, avšak tato řízení faktickou účast konkurence znemožňovala, o čemž jsme již informovali opakovaně, což však OSN přešla bez mrknutí oka). Tyto dva prototypy budou po dobu 15 dní podrobovány nepřetržitým zkouškám.
Co je zajímavější, je fakt, že ačkoli bylo soutěženo 50 trolejbusů, v září 2024 radnice informovala o tom, že bude probíhat výroba 60 trolejbusů. To by samozřejmě místnímu trolejbusovému BRT systému, který z hlediska vozového parku poslední dekádu citelně skomírá, pomohlo daleko více než v případě 50 vozidel, jak ale došlo k navýšení objednávky, zůstává neznámou. Samotný UNOPS ještě v červnu 2024 informoval o vysoutěžení 50 vozidel. Zřejmě se tak opakuje scénář ze Ciudad de México, kde bylo ve vůbec prvním tendru na nové trolejbusy datovaném rokem 2019 soutěženo 30 trolejbusů a dalších 33 bylo přikoupeno bez výběrového řízení.
Nové vozy, které začnou do Quita přicházet na počátku roku 2025 (první vozidlo má dojít do 16. ledna a zbývající do konce března 2025), mají být 18,42 m dlouhé, mít dveře po obou stranách, schopnost provozu na baterie do vzdálenosti až 75 km, kapacitu pro 160 cestujících, z toho 32 sedících, místo pro kočárek nebo vozíčkáře a také 13 bezpečnostních kamer. Kvůli převážně vysokým nástupištím v místním BRT systému budou vozy vysokopodlažní, s výsuvnými stupínky pro potřebu nižších nástupních hran. Po vzoru Ciudad de México bude zřejmě část sedadel vyhrazena jen ženám. O klimatizaci se ve zprávě radnice neinformuje. Baterie ve vozidlech budou sloužit primárně pro případy výpadků elektrické energie v síti, které nebyly v posledních měsících v Quitu žádnou výjimkou. Takto budou vozidla schopná i přes nepřítomnost napětí v trolejovém vedení zvládnout v případně nutnosti až tři obraty po celé délce koridoru. Quitský provozovatel trolejbusů si k novým trolejbusům objednal ještě náhradní díly a vybrané servisní služby v hodnotě asi 3 mil. USD.
Dodejme ještě, že se nyní provádějí přípravy na zavedení integrovaného tarifu, který umožní přestup z metra na trolejbus/autobus a zpět bez nutnosti kupovat dvě jízdenky.