Jak jsme informovali na konci června, Wrocław uzavřela dvojici výběrových řízení na modernizaci svých tramvají Protram 205 WrAs a Škoda 16T v hodnotě okolo 780 mil. Kč (včetně DPH). Zatímco vozidla dnes již neexistujícího Protramu má modernizovat poznaňský Modertrans, v případě tramvají Škoda se stala vítězem společnost SAATZ.
Připomeňme, že původně měla škodovácká vozidla modernizovat ostravská Ekova Electric, tak ale nepodepsala s provozovatelem smlouvu a do opakované soutěže se ani nehlásila. Vítězná firma SAATZ má za úkol provést celkovou opravu vozidel, při níž mj. dojde k náhradě elektrické plošiny pro vozíčkáře za ručně výklopnou a k doplnění USB nabíječek do interiéru. Součástí je také úprava stávajícího designu, který Škoda Transportation nechala svého času vytvořit u rakouského studia Porsche Design, přičemž původně šlo o řešení navržené primárně pro Prahu (model 14T). Později se ale tramvaje „Porsche“ rozšířily ještě do Brna a právě Wrocławi, která provozuje i obousměrné provedení (model 19T). Nyní by měly křivky vozidla doznat částečných úprav.
Pomineme-li změnu lakování na světle modrý odstín používaný v posledních letech, má změn doznat hlavně přední čelo, avšak nikoli celé, ale pouze jeho spodní část, kde zaujmou v návrhu především světla s ostrými křivkami (okno řidiče i boční okna mají však zůstat zachována identická). Na čele má převládat černá barva, která bude dominovat i dveřím a okenní části, což by mělo dopomoci alespoň částečnému optickému vyrovnání linie oken, která dosud uskakovala podle toho, zda šlo o oddíl vyvýšený, anebo nízkopodlažní. Postupně má projít tímto faceliftem všech 17 vozů Škoda 16T.
Veřejnost po představení návrhu přijala úpravu křivek tramvají vesměs pozitivně, kritizovala však, že je pro MPK Wrocław důležitější marketingový dojem než skutečná užitná hodnota vozidel. Cestující především poukazují na to, že v rámci opravy nedojde ke změně uspořádání interiéru a sedadel a k doplnění klimatizace do salónu interiéru. Oprava jednoho vozu má vyjít v přepočtu na cca 17,35 mil. Kč bez DPH.
Připomeňme, že ačkoli v době představení návrhu vozu pro Prahu bylo široce propagováno, že je pod návrhem tramvají podepsáno studie Porsche Design, sklidila tramvaj rozporuplné reakce a měla i řadu nelichotivých přezdívek. V rámci oprav tramvají 14T v Praze bylo přistoupeno počínaje rokem 2016 také k užití nového barevného řešení, pod nímž je podepsán doc. Ing. arch. Patrik Kotas. Přestože v tomto případě nedošlo k tak markantnímu zásahu do designu, jaký nyní chystá Wrocław, změna laku oproti původní verzi přesto s křivkami vozidla zahýbala, a to paradoxně tím, že je v některých ohledech ty původní nerespektovala. Pomocí černé barvy byla srovnána linie oken, zejména ale došlo k vizuálnímu propojení čela se zbytkem vozu. I pražské vozy tak postupně mění svůj původní vzhled.